Lego. Obóz koncentracyjny – wykrojnik opakowania przedstawiający nadzorców
40 000 - 50 000 zł
Miejsce aukcji
Sheraton Kraków Hotel ul. Powiśle 7
Termin aukcji
24 października 2019 godz. 19:30
Pozostałe obiekty z tej aukcji
Eröffnung. Otwarcie. Opening. Serigrafie i teksty 1974–1983 – teka 75 serigrafii
Golden Mountains, 2019, z cyklu: I still need your love after all that I’ve done
40 000 - 50 000 zł
Wymiar
30,8 x 27,2 cm
Technika
wydruk pigmentowy/papier
Sygnatura
sygn. u dołu: "Zbigniew Libera"; sygn., dat. i opisany na odwrocie na wklejce: "LEGO. CONCENTRATION CAMP / 1996 / 7 [cyfra w kole] / Zbigniew Libera / 5/10"
Prezentowany wydruk wykrojnika do małego zestawu „Lego. Obóz koncentracyjny”, zaprojektowanego przez Zbigniewa Liberę, po raz pierwszy oferowany jest w sprzedaży aukcyjnej. Praca dwukrotnie sygnowana i szczegółowo opisana przez artystę pochodzi z niskiego nakładu zaledwie dziesięciu egzemplarzy. Wydruki projektów okładek do zestawu „Lego. Obóz koncentracyjny” posiada w swoich zbiorach m. in. Zachęta Narodowa Galeria Sztuki.
u dołu: "Wydrukowano w „Magenta” sp. j. 13.08.2004 Zbigniew Libera – LEGO. Concentration Camp 1996 set: 5/10";
na odwrocie nalepka z danymi drukarni
opakowanie: 6742
Proweniencja:
zakup od artysty
Jeden z najbardziej znanych i kontrowersyjnych projektów artystycznych lat 90. Nazywany jest ikoną polskiej sztuki współczesnej, nie tylko ze względu na wykorzystanie niekonwencjonalnej formy artystycznej, ale i gwałtowną, międzynarodową reakcję, jaką wzbudził. „Lego. Obóz koncentracyjny”, powstały w 1994 roku, składa się z cyklu fotografii i siedmiu opakowań klocków lego, z których można zbudować modele obozu koncentracyjnego przedstawione na opakowaniach. Oprócz tego wykonano również wydruki graficzne samych opakowań, sygnowane i oznaczone przez artystę. Za pomocą standardowych zestawów klocków z drobnymi modyfikacjami (podarowanych zresztą przez firmę Lego – stąd napis na pudełkach: „This work of Zbigniew Libera has been sponsored by Lego” – za co firma chciała wytoczyć artyście proces), Libera pragnie zwrócić uwagę odbiorcy na kwestie władzy, represji i samej racjonalności, która może zostać wykorzystana do skrajnie negatywnych działań. Projekt wymienia się jako jedną z „zabawek” Libery – obiektów, poprzez które autor chciał zwrócić uwagę na formy socjalizacji we współczesnym świecie.
Szokujące zestawienie symbolów zabawy i śmierci, przedstawione zostało z wykorzystaniem znanego produktu kultury masowej. Artysta proponuje odbiorcy produkt z rozpoznawalnym logo, jednoznacznie kojarzący się z dziecięcą beztroską i kreatywnością. Odbiór pracy zostaje jednak zaburzony po przyjrzeniu się zestawom, jakie proponuje artysta. Warstwa wizualna i znaczeniowa wprowadza odbiorcę w zakłopotanie. Forma i treść wywołują mocny dysonans. Prowokacja artysty nie miała na celu pokazania lekceważącego, prześmiewczego stosunku do tematu Zagłady, o co często się ją posądza.
Wymierzona była w reguły społeczeństwa konsumpcyjnego.
„Lego. Obóz koncentracyjny” został zaprezentowany szerokiej publiczności podczas wystawy „Urządzenia korekcyjne” w warszawskim Centrum Sztuki Współczesnej – Zamek Ujazdowski w 1996 roku. Wywołał mocną reakcję nie tylko w Polsce, ale i poza granicami kraju, przyczyniając się do wznowienia dyskusji o Holocauście jako temacie w sztuce.