Jaremi Picz
O Artyście
Jaremi Picz urodził się 26 lutego 1955 roku w Lewinie Brzeskim w rodzinie nauczycieli. Artysta malarz, grafik, rzeźbiarz. W ostatnich latach znakiem rozpoznawczym jego twórczości jest cykl okręgów o odważnych zestawieniach kolorystycznych (także fluorescencyjnych), emanujących wyjątkową głębią.
W roku 1980 artysta pracował w drukarni WZZ Solidarność w Gdańsku-Wrzeszczu. W 1981 roku wyjechał do Republiki Federalnej Niemiec i nawiązał współpracę z „Galerią Polską” Wacława Sucheckiego w Düsseldorfie. Uczestnik wielu wystaw i plenerów w USA, Francji, Niemczech, Hiszpanii, Księstwie Monako, Ukrainie, we Włoszech, na Litwie, w Wielkiej Brytanii, Argentynie, Czechach, Słowacji, Szwajcarii, Luksemburgu, Belgii.
Członek ZPAP (oddział Warszawa), członek Związku Zawodowego Twórców Kultury, (oddział Warszawa). Wiceprezes ZPAP Polska Sztuka Użytkowa w Opolu. Twórca Małej Polowej Galerii Objazdowej.
Jaremi Picz o wystawie „Epicentrum” w Wirtualnej Galerii Śladowski:
Artysta charakteryzując proces twórczy najbardziej rozpoznawalnego cyklu “Epicentrum Quantum”, u jego źródeł wymienia m. in. fenomen zjawiska, jakim są eksplozje supernowej i ogromnej energii wyzwalającej się w czasie tego procesu - a więc chęć ukazania destrukcji, a zarazem przejścia jednej formy w drugą.
Używając środków malarskich, Jaremi Picz pragnie pokazać zjawisko nie tyle fizyczne, co metafizyczne: uwidocznienie w sposób symboliczny zjawiska ciągłości i nierozerwalności dwóch elementów - ducha i materii. Wyzwalająca się bowiem w czasie eksplozji energia, rozrzucająca w przestrzeni gwiezdny pył, tworzy zalążek nowego życia, nowych bytów, jest stała i stanowi siłę napędową wszelkiej zmiany.
Wybuchy supernowych są bowiem skutkiem - przyczyna dojrzewa przez miliony lat. Wszystko zaczyna się od swoistego epicentrum, miało swoją genezę i niewidoczną początkowo praprzyczynę. Ważny jest moment, kiedy następuje akt tworzenia. Niszczona później struktura tworzy nowy początek, zmienia się w kolejny byt. Kręgi widoczne na obrazach artysty to symbol procesu: zaczyna się w jednym punkcie i rozprzestrzenia, tworząc zarodki życia i nowej struktury. Sytuacje te dostrzegamy zarówno w mikro- i makrokosmosie, jak i codziennym życiu. Samo postrzeganie zaczyna się od źrenicy oka o niepowtarzalnej strukturze, przez którą odbieramy wszelkie doznania wizualne. Każdy ma swoje epicentrum, swój początek i (pozorny) koniec, który znów staje się początkiem czegoś nowego. Jesteśmy więc sumą wszystkich bytów poprzednich.
Artysta pragnie wciągnąć widza do wnętrza swoich obrazów poprzez skupienie uwagi na centralnym ich punkcie, tak aby oglądający mógł poczuć wibracje energii i chęć zagłębienia się już nie w centrum zjawiska, a właśnie w jego epicentrum: w to, co jest bezpośrednią przyczyną zmiany jednej formy w drugą. Spojrzenia na ten punkt, który jest dla widza niepostrzegalny i nieuświadomiony, a stanowi strefę największego skupiska energii. Ideą jest więc próba przekroczenia granicy pomiędzy światem materialnym, a światem uczuć i intuicji. Chodzi o to, by myślą i uczuciem sięgnąć głębiej, do tego co jest zaraz pod efektownym i gwałtownym procesem zniszczenia, do samego sensu zmiany życia w śmierć, a tej z kolei w inną formę dalszego istnienia. Od początkowego chaosu symbolizującego galaktyczny nieład, malarz przechodzi do skrajnego zdyscyplinowania formy, przybierającej kształt geometrycznych figur symetrycznych, z których najdoskonalszym archetypem jest koło.
Wypełnienie formy koła kolorem wpływa na spotęgowanie energii. Jaremi Picz stosuje ponadto kierunkowe położenie farby, powodując narastanie napięcia i sprawia, że zwykła w założeniu figura geometryczna, ściśle określona, niewzruszona, zaczyna żyć swoim własnym życiem. Granice tej figury nie są już jednoznacznie określone i na powrót przenikają się z otoczeniem, z którego powstała. Jest to więc dążenie do pokazania pulsującego przechodzenia jednej formy w drugą.
Dla Jaremiego Picza niezwykle istotne jest także ukazanie dwoistości natury ludzkiej i natury jako takiej. Tak jak istnieje dobro i zło, światło i ciemność, duch i materia, tak też każdy z jego obrazów z cyklu “Epicentrum Quantum” ma niejako dwie różne twarze. Jedna z nich widoczna jest w świetle widzialnym, drugą można dostrzec dopiero po oświetleniu światłem ultrafioletowym. W tym przypadku zamysłem powstawania obrazu i jego inspiracją była filozofia Plancka, burząca tradycyjną teorię falowej struktury promieniowania światła na rzecz jego kwantowego charakteru. A właściwie, wprowadzenie do fizyki pojęcia teorii chaosu. Stąd też wziął się drugi człon nazwy cyklu prac malarza “Quantum”. W dużym uproszczeniu obrazy artysty można by nazwać dziełami “radioaktywnymi”.
Wśród artystycznych inspiracji malarz wymienia także twórczość Kazimierza Malewicza i Jacksona Pollocka.
Nagrody i wyróżnienia:
2012: Odznaka „Zasłużony dla Kultury Polskiej”, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
2018: Nagroda International Prize Caravaggio, Mediolan
2022: Brązowy Krzyż Zasługi, przyznany przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej
Wybrane wystawy i ważniejsze wydarzenia artystyczne:
1973:
- wystawa w ramach konkursu „Kobieta w Sztuce” zorganizowanego przez Szymona Kobylińskiego
2008:
- Muzeum Techniki, Otrębusy
- Galeria ZPAP „Na Pięterku”, Łódź
2009:
- Galeria TAB Teresy Pomykały, Warszawa
2010:
- wystawa indywidualna w Galerii Zadra, Warszawa i siedzibie Telewizji TVN, Warszawa
- Galeria Lufcik, Warszawa
- Galeria w Hotelu Novotel, Warszawa
2014:
- Galeria 69 Fundacja Art Barbakan, Warszawa
2016:
- indywidualna wystawa w hotelu DeSilva, Opole
- Centrum Kultury Polskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego, Bruksela
2017:
- Biennale, Cannes
- Międzynarodowe Sympozjum Artystyczne, Opole
- Modern Art Masters Carussel du Louvre, Paryż
- Art Basel, Bazylea, Szwajcaria
2018:
- PAKS Gallery, Monachium, Wiedeń
- Palaise Wendl, Steyr Austria
- wystawa w Mediolanie i publikacja w Art International Contemporary Magazin, Włochy
- „Zimowy las sztuki”, Teatr Ecostudio, Opole
2019:
- „Art Capital” w ramach Le Salon des Independentas Societe des Artistes Independants w Grand Palaise, Paryż
- „Joi de Vivre”, Menaggio di Como, Włochy (wystawa wspólnie z takimi artystami jak: Anna Maria Torisi, Sarah Aller, Myriam Feuillolei, artyści z USA, Francji Włoch)
- wystawa multimedialna „Epicentrum” w ramach Nokta Festival - Opole
- „Multimedialna Wystawa Epicentrum Jaremiego Picza”, Teatr im. Jana Kochanowskiego, Opole
- Carussel Du Louvre, Paryż
2020:
- wystawa indywidualna, Twierdza Boyen, Giżycko
- cykl wystaw „Niepodległa Suwerenna”, Fundacja Art Hanza, m. in.: Warszawa, Inowrocław, Kołobrzeg, Rzeszów
- Krakowskie Rezydencje Artystyczne, Galeria MOCAK
2021:
- Salon Wiosenny, Galeria BWA, Opole
- Międzynarodowy konkurs „The Best Artist in the Field of Contemporary Art, Abstractionism and Sciarism”, Kijów
- Muzeum Pinacotheque w Luksemburgu
2022:
- Affordable Art Fair, Metropolitan Pawillon, New York
- Anima Mundi. Venice International Art Fair, Wenecja
- Contemporary Art Exhibition, Galeria Espace 22, Monte Carlo, Księstwo Monako
- Swiss Art Expo 2022, Zurich Szwajcaria
- Art Basel, Bazylea, Szwajcaria
Jaremi Picz o wystawie „Epicentrum” w Wirtualnej Galerii Śladowski
Przeczytaj więcej Mniej
Obecnie w ofercie
Obiekty archiwalne
Tak – z cyklu: Epicentrum II
XII Aukcja Sztuki Dawnej i Współczesnej - 21.06.2018, 21 czerwca 2018 godz. 19:30
Epicentrum B/R/W No 97, z cyklu: Epicentrum Quantinum
XLI Aukcja: Sztuka Współczesna, 7 grudnia 2023 godz. 19:30
MI T/RBW No. 85, z cyklu: Epicentrum Quantinum
XLIII Aukcja: Sztuka Współczesna, 24 kwietnia 2024 godz. 18:00