1
z
2
49

Nepal, z cyklu: Pozytywy (pierwsza odbitka autorska, vintage print)

ID: 703

9 000 – 12 000 zł

Miejsce aukcji

Sheraton Kraków Hotel ul. Powiśle 7

Termin aukcji

9 listopada 2017 godz. 19:30

Wymiar

15,7 x 22,3 cm w św. p–p.

Technika

fotografia barwna

Sygnatura

sygn. i dat. na odwrocie: "Zbigniew Libera / nepal ap 1 2004"

Cykl „Pozytywy” to współczesne inscenizacje scen utrwalonych na fotografiach, znanych w Polsce i na całym świecie, jednak odwróconych w wymowie i zmanipulowanych. Zamiarem artysty było bezwzględne poruszenie szerokiej, światowej publiczności i zmuszenie do refleksji nad mechanizmami środków przekazu korzystających z fotografii, która zdaje się nie podlegać manipulacji i sprawia wrażenie czystego zapisu rzeczywistości. Może jednak pozorna rzeczywistość jest żartem, a głównym elementem kompozycji jest subiektywność?

 

Certyfikat autentyczności podpisany przez artystę.

Bibliografia: „Zbigniew Libera. Works from 1982–2008”, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, BWA Wrocław Galerie Sztuki Współczesnej, Warszawa 2009, s. 168.

 

Z „Pozytywami” Libera wrócił na scenę sztuki po kilkuletniej przerwie, sięgając do fotograficznej terminologii negatyw/pozytyw. Medialna rzeczywistość jest w tych fotografiach zdemaskowana na kilku poziomach. Wszystkie zdjęcia „Pozytywów” powstały na bazie aranżowanych, żywych obrazów, w których artysta z pomocą statystów odtworzył w możliwie dokładny sposób kadry z dramatycznych wydarzeń. Struktura kompozycyjna jest zachowana, jednak wymowa została kompletnie odwrócona. Libera wybrał te zdjęcia z własnej pamięci, by przeprowadzić kolejną śmiałą grę z widzem. Od mediów oczekujemy prawdy informacji. Dziś sztuka zajmuje się często odkłamywaniem i demaskowaniem, a paradoksalnie nie potrafi dać jednego prawdziwego obrazu. „Pozytywy” są swoistym dowodem niewiary artysty w możliwość dokumentalnego zapisu. Są przykładem sztuki, która „odtwarza swoje własne zanikanie”. Rozumienie, skojarzenia fotografii zależą od kulturowego wykształcenia widza, jego doświadczeń z przekazem fotograficznym. Pierwowzorem „Nepalu” jest słynne zdjęcie ucieczki wietnamskiej dziewczynki z wioski Trang Bang po ataku napalmowym w 1972 roku. Negatywna wizja historii stała się na fotografii Libery relacją o pozytywnej wymowie. Horror zmienił się w sielankę. To zdjęcie jest ilustracją wojny w Wietnamie – fleszem w naszej głowie – dla niektórych może kojarzyć się z innymi fotografiami, przedstawiającymi okropności wojny. Libera po raz kolejny porusza się po polu minowym, czego dobrze nauczył się tworząc „Lego. Obóz koncentracyjny”. Nepal to klucz do czytania pozostałych, mniej znanych zdjęć cyklu.

Opis obiektu

przejdź do strony głównej aukcji

Pozostałe obiekty z tej aukcji

2

Portret starca

Cena wylicytowana: 19 000 zł
3

Dzieci

Cena wylicytowana: 15 000 zł
4

Dziewczyna

Cena wylicytowana: 6 000 zł
5

Głowa konia

Cena wylicytowana: 13 500 zł
7

Pejzaż nadmorski

Cena wylicytowana: 9 000 zł
9

Siostry

Cena wylicytowana: 41 000 zł
12

Spotkanie

Cena wylicytowana: 7 000 zł
19

Bomba

Cena wylicytowana: 1 800 zł
23

Uroki czerwieni

Cena wylicytowana: 24 000 zł
24

Faza dynamiczna

Cena wylicytowana: 140 000 zł
25

Informel

Cena wylicytowana: 140 000 zł
26

Żywioły

Cena wylicytowana: 27 000 zł
27

Abstrakcja

Cena wylicytowana: 8 000 zł
29

Abstrakcja

Cena wylicytowana: 8 500 zł
30

Abstrakcja koloru

Cena wylicytowana: 14 000 zł
37

Kompozycja

Cena wylicytowana: 8 000 zł
41

Dwie stele

Cena wylicytowana: 16 000 zł
42

Robotnik

Cena wylicytowana: 2 500 zł
43

Barry Lyndon

Cena wylicytowana: 6 000 zł
44

Wszyscy chcą żyć

Cena wylicytowana: 2 000 zł
45

Epifania

Cena wylicytowana: 10 000 zł
47

Ręce

Cena wylicytowana: 10 000 zł
53

Translation noir

Cena wylicytowana: 1 000 zł
59

Roślina

Cena wylicytowana: 3 900 zł
60

Abstrakcja

Cena wylicytowana: 1 900 zł
61

Umiarkowany entuzjazm

Cena wylicytowana: 1 200 zł