Picasso

Pablo Picasso

1881 Malaga - 1973 Mougins

O Artyście

Niezwykła osobowość artysty i jego awangardowa twórczość na stałe zapisały się w historii sztuki współczesnej. Był jednym z najważniejszych artystów XX wieku, współtwórcą kubizmu. 

Pierwsze lekcje rysunku Picasso pobierał u swojego ojca w Escuela de Bellas Artes w La Coruña. W roku 1895 przyjęty został do Escuela de Bellas Artes w Barcelonie, a w kolejnych latach kształcił się w madryckiej Academia Real de San Fernando. Choć związał się z awangardą artystyczną Barcelony, w 1904 roku ostatecznie osiedlił się w Paryżu.

Picasso uprawiał nie tylko malarstwo, ale i rysunek, grafikę, a także rzeźbę. Jego twórczość zwykło się dzielić na umownie wyznaczane okresy, nazywane od aktualnie dominującej w jego pracach kolorystyki, tematyki, typu deformacji czy imienia obecnej akurat w jego życiu kobiety. W swoich dziełach odwoływał się do m.in. Henriego de Toulouse-Lautreca, Paula Cézanne'a i sztuki afrykańskiej. W początkach swojej twórczości również do symbolizmu i neoimpresjonizmu. Tematem obrazów, w zależności od okresu twórczego, czynił ludzi ubogich, postaci cyrkowe, stosował charakterystyczną dla kubizmu geometryzację i uproszczenie form. Artysta nie stronił także od tematów politycznych.

W pierwszej fazie twórczości Picasso stosował ograniczoną paletę barw i wydłużone proporcje postaci. Kolorem dominującym stał się błękit, nadający dziełom uczucie smutku i wzruszenia. Powstawały wówczas kompozycje figuralne ukazujące rozpaczliwy wymiar ludzkiej egzystencji. Stopniowo dzieła zyskiwały pogodniejszą kolorystykę, ukazując sceny z życia aktorów i cyrkowców. Około roku 1906 artysta rozpoczął eksperymentowanie z rozbijaniem i zaburzaniem proporcji brył, wprowadził ostro przełamujące się krawędzie. Efektem tych poszukiwań, a także bliskiej współpracy z Georgesem Braque'em były narodziny kubizmu. Tworząc w duchu tego nurtu Picasso stopniowo przywiązywał coraz większą uwagę do koloru. Posługiwał się dekoracyjną, płaską plamą barwna. Na początku lat dwudziestych nastąpił zwrot ku klasycyzmowi, a następnie głęboka inspiracja surrealizmem. W obrazach pojawił się dynamiczny, wyraźnie akcentowany kontur. Powojenna twórczość artysty była niezwykle bogata i różnorodna, trudna do klasyfikacji. Brak jej natomiast wcześniejszej oryginalności. Powstają wówczas m.in. nacechowane erotyzmem reinterpretacje słynnych dzieł malarstwa europejskiego.

Przeczytaj więcej Mniej

Zgłoś obiekt na aukcję

Obecnie w ofercie

Brak aktualnych ofert

Obiekty archiwalne

Erotyk

VI Aukcja Sztuki Dawnej i Współczesnej - 28.04.2016, 28 kwietnia 2016 godz. 19:30

Akt podwójny

X Aukcja Sztuki Dawnej i Współczesnej - 9.11.2018, 9 listopada 2017 godz. 19:30

Z cyklu: Śniadanie na trawie, 1959–61 (wg Édouarda Maneta, 1863)

XV Aukcja Sztuki Dawnej i Współczesnej - 30.05.2019, 30 maja 2019 godz. 19:30

Kobiety

XII Aukcja Sztuki Dawnej i Współczesnej - 21.06.2018, 21 czerwca 2018 godz. 19:30

Minotaur

VIII Aukcja Sztuki Dawnej i Współczesnej - 23.03.2017, 23 marca 2017 godz. 19:30

Kompozycja

V Aukcja Sztuki Polskiego Domu Aukcyjnego - 19.12.2015, 19 grudnia 2015 godz. 17:00

Akty kobiece

XI Aukcja Sztuki Dawnej i Współczesnej - 5.04.2018, 5 kwietnia 2018 godz. 19:30

Kobieta

IX Aukcja Sztuki Dawnej i Współczesnej - 22.06.2017, 22 czerwca 2017 godz. 19:30

Kąpiąca się

XIX Aukcja Sztuki Dawnej i Współczesnej, 26 listopada 2020 godz. 19:30

Zaślubiny

III Aukcja Sztuki Polskiego Domu Aukcyjnego - 10.06.2015, 10 czerwca 2015 godz. 19:00

Kompozycja

III Aukcja Sztuki Polskiego Domu Aukcyjnego - 10.06.2015, 10 czerwca 2015 godz. 19:00