1
z
1

Le Maquillage (Makijaż)

ID: 925

Wymiar

64 x 53 cm

Technika

olej/płótno

Sygnatura

sygn. i dat. p. d.: "H. Langerman / Paris 1925"

Datowanie

1925

Praca Henryka Langermana „Le Maquillage” namalowana w rok po przyjeździe do Paryża,  należy do  najbardziej interesujących ze względu na wartość artystyczną i ciekawą historię. „Le Maquillage” był ukryty pod  obrazem Franza Melchersa - znanego malarza pochodzenia niemieckiego. Obaj artyści spotkali się w Paryżu.

Praca Melchersa znalazła się w posiadaniu jednej z galerii sztuki w Antwerpii. Kiedy w latach 80-tych XX wieku obraz Melchersa został poddany  konserwacji, odkryto pod nim kolejne płótno – dzieło Langermana. Przyczyną ukrycia „Le Maquillage” podczas wojny było żydowskie pochodzenie artysty.

Obraz jest jednym z dwóch odnalezionych dzieł Henryka Langermana (obok „Szachistów”) z bogatej kolekcji malarstwa Karola Katza – czołowego lwowskiego kolekcjonera, mecenasa sztuki i przemysłowca. Wielkość zbioru, zaginionego w trakcie II wojny światowej, szacuje się na około 800 obrazów i akwarel, takich żydowskich malarzy, jak Joachim Weingert, Fryderyk Kleinmann, Henryk Langerman. Katz należał do lwowskiego Koła Miłośników Sztuki Żydowskiej. Wspierał finansowo młodych twórców, także autora  „Le Maquillage”.

Portrety były jednymi z licznych motywów malarskich w twórczości artysty. Piękny portret kobiety wpisuje się w założenia artysty odnośnie pracy twórczej: „w pracach moich uwzględniam konstrukcję, kompozycję, równowagę barw, rytm linii i spontanicznego ruchu, perspektywę malarską, problem światła i cieni, osobistą fakturę malarską. Syntetyzuję to wszystko w ten sposób, że staram się osiągnąć przy użyciu minimum środków maksimum wyrazu”.

W opisywanym obrazie  to właśnie prostota motywu, z wyczuciem dobrana gama barwna i  talent artysty, sprawiają że praca jest zaliczana do najciekawszych w jego dorobku. 

Opis obiektu