1
z
1

Chłopiec roznoszący macę

ID: 1681

160 000 zł

Wymiar

82 x 54 cm

Technika

olej/płótno

Sygnatura

sygn. i dat. l. d.: "S. Hirszenberg – Łódź 1896"

Literatura

„Zostały po nich tylko obrazy”, Muzeum Rapperswil 2009 r., str. 37.

Datowanie

1896

Obraz wystawiany: Pałac Juliusza Heinzla przy ulicy Piotrkowskiej 104, Łódź 1916 r.; „Zostały po nich tylko obrazy”, Muzeum Nadwiślańskie, Kazimierz Dolny 2008 r., „Zostały po nich tylko obrazy”, Muzeum Rapperswil 2009 r.; „Zostały po nich tylko obrazy” Dom Carla i Gerharta Hauptmannów, Oddział Muzeum Karkonoskiego w Jeleniej Górze, 2009-2010 r.

 

Wspaniały obraz jednego z najbardziej utalentowanych polskich malarzy żydowskiego pochodzenia. „Chłopiec roznoszący macę” powstał w rodzinnym mieście artysty, do którego powrócił w 1892 roku (wcześniej przebywał m. in. w Paryżu). „Przez kolejne dziesięciolecie uczestniczył w życiu artystycznym miasta, współorganizując wystawy, projektując pokazy żywych obrazów i dekoracje dla imprez charytatywnych” – pisze Irmina Gadowska. Pozostawał wówczas w bliskich relacjach m. in. z Natanem Altmanem i Leopoldem Pilichowskim. Dwa lata po namalowaniu obrazu Hirszenberg uczestniczył w ekspozycji zorganizowanej na rzecz kolonii letnich dla dzieci żydowskich. Regularnie uczestniczył także w wystawach Zachęty (1890-1897; 1902-1903).

Portret uśmiechniętego chłopca o rumianych policzkach to przykład znakomitego malarstwa portretowego w wykonaniu Hirszenberga. Artysta znany z tematyki żydowskiej, przedstawiania martyrologii swojego narodu, w tym obrazie zachwyca pogodnym nastrojem i kunsztem malarskim.

Praca powstała na zamówienie znanego przemysłowca łódzkiego i działacza społecznego Maurycego Poznańskiego. Był on m. in. członkiem zarządu Towarzystwa Zachęty Wyścigów Konnych i współwłaścicielem Expressu Łódzkiego. Za swoje zasługi dla ojczyzny został odznaczony Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski i Złotym Krzyżem Zasługi. Jerzy Malinowski w „Malarstwie i rzeźbie Żydów Polskich” również przywołuje nazwisko Poznańskiego, jako jednego z fabrykantów zamawiających u artysty prace. Ta bardzo wpływowa łódzka rodzina była w posiadaniu cennych dzieł sztuki, promowała również m. in. niektórych artystów pochodzenia żydowskiego.

Opis obiektu