Podobne w tej kategorii
Wymiar
27,5 x 23,8 cm
Technika
olej na podrysowaniu ołówkiem/papier naklejony na tekturę
Sygnatura
sygn. l. d.: "Eug. Zak"
Wystawiany
Salon d’Automne, Paris, 1906; „Eugeniusz Zak 1884–1926”, Muzeum Narodowe w Warszawie, 18 grudnia 2003 – 29 lutego 2004.
Literatura
Brus-Malinowska B., "Eugeniusz Zak 1884–1926", Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2004, s. 40 (il. barwna) oraz s. 80 (il. barwna).
Datowanie
1906
Proweniencja
Partyka Gallery, Kraków
Wyjątkowej urody portret namalowany przez przedstawiciela École de Paris. Słynny artysta żydowskiego pochodzenia studiował w Paryżu i Monachium. Inspirując się różnorodnymi konwencjami artystycznymi wypracował rozpoznawalny styl, który charakteryzował się m. in. wydłużonymi sylwetkami postaci, syntetyczną formą czy miękką linią z wyraźnym konturem. Malował wizerunki bretońskich chłopów, żebraków, arlekinów, postaci kochanków i sceny wielofiguralne, ale to tematyka portretowa zajęła jedno z ważniejszych miejsc w jego dorobku.
napis na odwrocie zapewne autorski
Bibliografia:
„Gazeta Antykwaryczna”, 2001, nr 1, il. s. 91.
Oferowany obraz znakomicie oddaje nastrój refleksji i egzystencjalnej zadumy nad życiem. Trzymany w dłoniach motyl symbolizuje nieuchronność przemijania. W obrazie zwraca uwagę piękne, wzorzyste tło z motywami roślinnymi oraz subtelne rysy młodej dziewczyny. Mocny kolor, dzięki zróżnicowanym przejściom w tonacji i dbałością o zaakcentowanie efektów świetlnych, nabrał szlachetnej wyrazistości. Praca powstała w okresie, kiedy artysta wielokrotnie odwiedzał Bretanię. Po raz pierwszy udał się tam w 1905 roku i przez kolejne sześć lat miejsce to inspirowało malarza. Barbara Brus-Malinowska zwraca uwagę, że „Dziewczynka z motylem” rozpoczęła cykl portretów dzieci i przedstawień macierzyństwa, obserwowany w twórczości artysty w latach 1906–1908. Kompozycja rok po namalowaniu prezentowana była na paryskim Salonie Jesiennym. Stał się on od 1904 roku miejscem corocznych ekspozycji obrazów Eugeniusza Zaka.