Podobne w tej kategorii
Wymiar
40,9 x 46 cm (wymiar płótna)
Technika
olej/płótno naklejone na tekturę
Sygnatura
sygn. l. d.: "F Ruszczyc"
Wystawiany
„Ferdynand Ruszczyc 1870-1936. Katalog wystawy pośmiertnej”, Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie, grudzień 1937 - styczeń 1938, Drukarnia Narodowa, Kraków, str. 34, poz. 239 (z tytułem: „Krajobraz”).
Literatura
„Ferdynand Ruszczyc 1870-1936. Katalog wystawy pośmiertnej”, Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie, grudzień 1937 - styczeń 1938, Drukarnia Narodowa, Kraków, str. 34, poz. 239 (z tytułem: „Krajobraz”).
Proweniencja
Eliza Fraenklowa, Kraków; kolekcja prywatna, Polska
na odwrocie:
- naklejka wystawowa Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie: "Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie / R. 1937. Grudzień Nr. 2281/239 / Ferdynand RUSZCZYC / Autor / Adres wystawa pośmiertna / Dzieło Krajobraz / Wykonanie olej. Cena oraz pieczątka: WYSTAWA POŚMIERTNA / FERD. RUSZCZYCA";
- naklejka (częściowo czytelna): "J…Eliz… / Fraenklowa"
Nieoferowany dotąd w publicznej sprzedaży „Krajobraz” Ferdynanda Ruszczyca był częścią ekspozycji pośmiertnej wystawy artysty na przełomie 1937 i 1938 roku. Kompozycja utrzymana w klimacie młodopolskiego pejzażu, zwraca uwagę mistrzowsko zestawionymi plamami koloru. Ruszczyc z właściwą sobie wrażliwością na piękno przyrody, zaakcentował niuanse i przejścia kolorystyczne, które wzbogacają kompozycję obrazu. Przygaszona kolorystyka przenosi widza w nastrojowy, jesienny klimat. Szerokie, zdecydowane pociągnięcia pędzla, plamy koloru nakładane bez dbałości o realizm, podkreślają istotną dla malarza ekspresję, emocjonalność. Pochmurny, pusty pejzaż nastraja do kontemplacji, ale i poszukiwań symbolicznych, które zajmowały ważne miejsce w twórczości artysty.
Obraz, według katalogu Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych, znajdował się w zbiorach Elizy Fraenklowej, należącej do znanej krakowskiej rodziny żydowskiej. Wraz z mężem Henrykiem, byli nie tylko kolekcjonerami sztuki, ale przede wszystkim zasłużonymi działaczami społecznymi i filantropami. Jak podaje Agnieszka Yass-Alston w publikacji „Obrazy Samuela Hirszenberga w prywatnych kolekcjach dzieł sztuki żydowskich obywateli Krakowa w międzywojniu. Sylwetki wybranych kolekcjonerów”, Henryk Fraenkel należał do czołowych przedsiębiorców austriackiego przemysłu cementowego, a ponadto był jednym z założycieli Fabryki Wyrobów Szamotowych i Fajansowych w Skawinie. Małżeństwo aktywnie działało na rzecz poprawy losu społeczności żydowskiej (m. in. ufundowało Szkołę Zawodową dla dziewcząt żydowskich Towarzystwa „Ognisko Pracy” w Krakowie w 1916 roku).
Obrazy Ferdynanda Ruszczyca niezmiennie zalicza się do najwyższej klasy malarstwa przełomu XIX i XX wieku, co ma swoje odzwierciedlenie również na rynku dzieł sztuki. Był twórcą wszechstronnym, mocno związanym z wileńskim środowiskiem artystycznym, profesorem akademickim, malarzem, grafikiem, inscenizatorem. Kształcony w Petersburgu, jeden z najważniejszych twórców Młodej Polski, aktywnie uczestniczył w działalności wystawienniczej w Polsce i poza jej granicami.