Podobne w tej kategorii
Wymiar
78,8 x 63 cm w świetle ramy
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygn. p. g.: "Muter"; sygn. na odwrocie p. g.: "Muter"
Literatura
Anna Król, Artur Tanikowski „Kolory tożsamości. Sztuka polska z amerykańskiej kolekcji Toma Podla”, Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 2001.
Proweniencja
kolekcja prywatna, Francja
Impresjonistycznie malowany obraz z dojrzałego okresu twórczości, jest typowym przykładem dokonań artystki w tematyce portretowej. Intymny charakter podwójnego portretu ukazany został w rzeźbiarskiej formie postaci. Charakterystyczny dla artystki był podobny do prezentowanego, duży format oraz pogłębiony, psychologiczny rys postaci. Choć Mela Muter nie lubiła przymiotnika „psychologiczne” w odniesieniu do swoich portretów, to jednak trudno oprzeć się wrażeniu, że oddanie fizycznych cech postaci nie wystarczyło artystce. Często bohaterowie jej obrazów są bardziej wyraziści niż ładni. Bliska jej była tematyka biedy, starości, macierzyństwa, ukazywana bez idealizowania.
Wybitna indywidualność była związana z paryską elitą artystyczną pierwszej połowy XX wieku. Oryginalny styl malarski Meli Muter, aktywność wystawiennicza i płodność twórcza, a do tego trwające do dzisiaj uznanie talentu artystki, zapewniło jej trwałe miejsce w panteonie europejskich twórców. Jej samorodny talent kształtował się pod wpływem najważniejszych osobistości artystycznych tamtego okresu: Vincenta van Gogha, Paula Cezanne’a, Édouard’a Vuillarda, artystów ze Szkoły Pont Aven czy Władysława Ślewińskiego. Na początku swojej artystycznej drogi tworzyła nastrojowe kompozycje o wymiarze symbolicznym, później w obrazach artystki można odnaleźć inspiracje impresjonizmem, fowizmem czy syntetyzmem.