1
z
1

Portret kobiety

ID: 893

Wymiar

24 x 16,5 cm

Technika

olej/tektura

Sygnatura

sygn. p. g.: "St. Lentz."

Wystawiany

Obraz wystawiany i reprodukowany w katalogu: „Doroczna Wystawa Malarstwa Polskiego i Europejskiego, 23 lipca-30 września 2012”; Sopocki Dom Aukcyjny, 2012 r., str. 8., poz.2.

Prezentowany obraz Stanisława Lentza pochodzi z okresu, kiedy artysta rezygnował ze scen rodzajowych typowych dla malarstwa monachijskiego na rzecz malowania postaci ludzkich i tematyki realistycznej, związanej z miejskim życiem. W tym czasie widać też niewielki wpływ nurtu kolorystycznego.

 

W latach 90-tych XIX wieku to właśnie malarstwo portretowe było głównym obszarem zainteresowań artysty, doprowadziło do wypracowania przez Lentza unikalnego stylu i doskonałości w ukazywaniu portretowanych osób (za wizerunek Adolfa Święcickiego z 1894 roku został odznaczony srebrnym medalem na wystawie sztuki współczesnej we Lwowie).Tworzone wówczas portrety męskie i rzadziej kobiece, umieszczane początkowo były na tle pejzażu. Artysta potrafił perfekcyjnie oddać charakterystykę modeli, zwracając również uwagę na ich cechy psychiczne. Jak pisze A. Melbechowska-Luty "posługiwał się bezbłędnie opanowaną techniką, syntetyzował formę, eliminując z obrazów wszelkie zbędne szczegóły, swobodnie różnicował układy kompozycyjne. Jego płótna malowane najczęściej szerokimi pociągnięciami pędzla, o gęstej i nasyconej materii, utrzymane są na ogół w ciemnej, monochromatycznej tonacji (brązy, czernie, szarości, ciemne zielenie), rozjaśnionej w partiach twarzy, rak i fragmentów ubioru". W tym czasie przedstawiał też wizerunki warszawskich Żydów (np. "Żyd przekupień") i po raz pierwszy zwrócił się w kierunku tematyki proletariackiej ("W kuźni"). W późniejszym okresie artysta inspirował się w swojej twórczości malarstwem holenderskim XVII wieku. Lentz tworzył również wiele karykatur portretowych. "Portret kobiety" wykonany w brązach, zieleniach i żółciach jest przykładem mistrzostwa i niezwykłego talentu artysty.

 

Bibliografia: Portret kobiety poprzedził szkic Główka kobieca reprodukowany w publikacji „Stanisław Lentz 1861-1920, katalog wystawy monograficznej” pod red. Liji Skalskiej-Miecik, Muzeum Narodowe w Warszawie 1976 r., il. 2, kat. I,7

Opis obiektu