Podobne w tej kategorii
Wymiar
95,3 x 141 cm
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygn. i dat. l. d.: "Jerzy Kossak 1927"
Datowanie
1927
Motywy z wojen napoleońskich były jednymi z ulubionych w twórczości Jerzego Kossaka. Artysta kontynuując rodzinne upodobanie do tematów historycznych i batalistycznych, zdominował swoją twórczość scenami żołnierskimi, bitew czy wizerunkami koni.
Wysokiej klasy artystycznej kompozycja „Odwrót Napoleona spod Moskwy” powstała w II połowie lat 20. Zimowa sceneria, w której artysta umieścił postać Napoleona i jego żołnierzy, wzbogacona jest majestatyczną wizją Sfinksa. Barbara Małkiewicz opisywała tę scenę następująco: „na tle nie kończącej się kolumny pieszych żołnierzy w głębi kompozycji, widoczna jest na pierwszym planie jadąca konno grupa czterech osób: Napoleon na karym koniu i trzej oficerowie jego sztabu, sądząc po mundurach - dowódcy różnych formacji wojskowych. Tę grupę poprzedza dwóch jeźdźców, widocznych od tyłu, w amarantowych czakach ułańskich wojsk Księstwa Warszawskiego, z lancami w dłoniach. Silny wiatr od tylu rozwiewa grzywy i ogony koni, jeden z oficerów przytrzymuje nakrycie głowy. Niebo jest zasnute ciemnymi chmurami, poprzez które przedziera się czerwień słońca. Wśród chmur widnieje oświetlona różowo głowa sfinksa, zwrócona w stronę marszu kolumny wojsk. Tą symboliczną wizją artysta przypomina zwycięską kampanię wojsk napoleońskich w Egipcie, przeciwieństwo obecnej klęski kampanii rosyjskiej i beznadziejnego odwrotu spod Moskwy”.
W Słowniku Artystów Polskich obrazy zatytułowane „Odwrót spod Moskwy” z datą 1926 i 1927 rok wymieniono w kolekcjach Muzeum Sztuki w Łodzi oraz Muzeum Narodowego w Warszawie. W roku powstania omawianej pracy Jerzy Kossak uczestniczył w wystawie Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie.