1
z
2

Huzar napoleoński

ID: 1557

Proweniencja

test

Wymiar

31,5 x 25,2 cm w świetle ramy

Technika

olej/deska

Sygnatura

sygn. p. d.: Jan V. Chelminski

Datowanie

między 1888 a 1899

na odwrocie oznaczenie : # 712 oraz nalepka galeryjna z opisem pracy

Proweniencja:

kolekcja prywatna, Kraków

 

Bibliografia:

Słownik artystów polskich i obcych w Polsce działających. Malarze, rzeźbiarze, graficy, t. 1, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk, 1971.

 

Wątki batalistyczne stały się głównym tematem obrazów Jana Chełmińskiego od 1890 roku. Artysta z budzącą podziw precyzją przedstawiał szczegóły umundurowania z okresu wojen napoleońskich czy legionów. Co ciekawe, kolekcjonował również broń napoleońską i pogłębiał swoją wiedzę z zakresu wojskowo-historycznego. Słownik Artystów Polskich podaje, że pierwszą kompozycją historyczno-batalistyczną była „Bitwa pod York-Town”, z postaciami George’a Washingtona i Tadeusza Kościuszki. Inne motywy na płótnach artysty to portrety konne, sceny z polowań czy życia arystokracji. Chełmiński - uczeń m. in. Juliusza Kossaka i Józefa Brandta - inspirował się twórczością swoich mistrzów. Prezentowany portret konny w zimowym pejzażu to interesująca kompozycja wpisująca się w rozpoznawalny styl artysty.

Opis obiektu