1
z
2

Tęsknota za ojczyzną

ID: 440

Wymiar

55 x 45,5 cm w świetle ramy

Technika

olej/płótno

Sygnatura

sygn. l. d.: "Tadeusz Popiel"

Jedno z najlepszych dzieł Tadeusza Popiela obecnych na polskim rynku antykwarycznym. Obraz jednego z ulubionych uczniów Jana Matejki w przejmujący sposób wyraża tęsknotę za ojczyzną.

 
na krośnie:
– oznaczenie: 2310.;
– napis: „Tęsknota za Ojczyzną”

Bibliografia:
– „Świat. Dwutygodnik ilustrowany”, rocznik czwarty, nr 17, 1891 r., Kraków, Nakładem Redakcyi „Świata”, druk Wł. L. Anczyca i Spółki, pod zarządem Jana Gadowskiego.
- „Słownik Artystów Polskich…”, t. VII, pod red. Urszuli Makowskiej, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, Warszawa 2003.

Nostalgiczna scena rodzajowa o interesującej kompozycji i bogactwie symbolicznym. Chłodne błękity, brązy i szarości łączą się w wyrafinowaną kolorystycznie całość. Siedzący na nadbrzeżu mężczyzna, najpewniej w stroju bronowickim, z przenikliwością wpatruje się w dal. Widoczna na obrazie jest charakterystyczna dla tego ubioru biała sukmana, zwana chrzanówką, zakładana na kaftan bez rękawów. Kaftan, koszula i wysokie buty również nawiązują do tej stylistyki. Postać symbolizuje miliony polskich emigrantów, którzy m. in. na przełomie XIX i XX wieku masowo wyjeżdżali za ocean za lepszym życiem. Sugestie co do miejsca zostawił malarz, umieszczając na jednej z beczek napis „New Jork”. Niemal identyczny obraz reprodukowany był w dwutygodniku „Świat” w numerze z 1891 roku. Sceny ukazujące losy polskiego chłopa stanowiły najpopularniejsze motywy z tematyki rodzajowej w malarstwie Tadeusza Popiela. Zalicza się do nich m. in. nagrodzony złotym medalem na wystawach w Chicago, San Francisco i Filadelfii obraz „Po burzy”, zakupiony przez St. Louis Art Museum (wersje tego obrazu obecne w kolekcjach Muzeum Narodowego w Krakowie i Warszawie oraz Państwowych Zbiorów Sztuki na Wawelu). Twórczość Tadeusza Popiela obejmowała szeroki zakres artystycznych działań. Zajmował się malarstwem ściennym, projektowaniem i restauracją polichromii, projektowaniem witraży. Należał do zespołu malarzy „Panoramy Racławickiej”. Był autorem „Golgoty”. Ważne miejsce w dokonaniach artysty stanowiły projekty i obrazy o tematyce sakralnej (jest autorem fresku i obrazu do ołtarza głównego w kaplicy polskiej w bazylice św. Antoniego w Padwie).

Opis obiektu