Podobne w tej kategorii
Wymiar
37,5 x 45,8 cm
Technika
olej/płyta
Sygnatura
sygn. l. d.: "Hayden"
Wystawiany
Obraz wystawiany: „Henri Hayden”, Galerie de l’Entracte Lausanne, 1967 r.
Literatura
Artur Winiarski „Mistrzowie École de Paris Henri Hayden”, Villa La Fleur, Konstancin-Jeziorna, 2013 r., str. 77.
Dodatkowe informacje
na odwrocie widoczny fragment nalepki wystawowej, pieczęć oraz nalepki z napisami po francusku
Lyons-la-Forêt to miejscowość i gmina w Górnej Normandii we Francji. Artysta przebywał tam około 1950 roku. Wówczas, jak pisze Artur Winiarski: „malował […] obrazy wyróżniające się zastosowaniem czystych kolorów skupionych w płaskich plamach barwnych. Po raz kolejny w tych pracach ujawniła się inklinacja do fowizowania”. Intensywność kolorystyczna, tak typowa dla artysty, zastosowana jest również w prezentowanym pejzażu. Barwa dominuje przestrzeń obrazu. Postać oracza, choć ważna dla całości pracy, jest jedynie elementem dodanym. Hayden był zdania, że z obrazu „trzeba ująć tyle, ile to możliwe, odjąć, oczyścić […]. Pozostawić tylko to, co istotne”. Tą ideę można zauważyć w omawianym obrazie. W tym wypadku oddziaływanie na odbiorcę poprzez kolor wydawało się być dla artysty najważniejsze.
Plenerowe wyjazdy Haydena zaowocowały znakomitymi pejzażami. Również po wojnie artysta przebywał m. in. na półwyspie Cotentin czy w dolinie Marny. Obserwacja natury stanowiła jednak dopiero zarys, pierwszy etap powstania dzieła, które zyskiwało swoją ostateczną formę w pracowni. Artysta dokonywał uzupełnień, przemalowań nawet po długim okresie od początkowej wersji. Interesujące, jak podaje Artur Winiarski, że „różnice pomiędzy wyjściową kolorystyką a efektem końcowym możemy często zaobserwować w okolicach sygnatury. Artysta przemalowując obraz, zachowywał pierwotną kolorystykę wraz z sygnaturą w owalnym okienku”.
W latach 50-tych Hayden aktywnie uczestniczył w wystawach artystycznych, m. in. Biennale w Mentonie czy ekspozycji „Peintres Temoins de leur Temps”, a także indywidualnych ekspozycjach swoich prac.