1
z
1
47

Lego. Obóz koncentracyjny – projekt opakowania (egzemplarz autorski)

ID: 3518

80 000 - 100 000 zł

Miejsce aukcji

Sheraton Kraków Hotel ul. Powiśle 7

Termin aukcji

5 kwietnia 2018 godz. 19:30

Proweniencja

kolekcja prywatna - zakup od artysty około 2000 roku

Wymiar

80 x 68 cm w św. p-p.

Technika

wydruk, papier bezkwasowy

Sygnatura

sygn. i oznaczenie edycji p. d.: "Zbigniew Libera / Lego CC ap"

Wystawiany

„Zbigniew Libera. Works from 1982-2008”, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, BWA Wrocław Galerie Sztuki Współczesnej, Warszawa, 2009.

Literatura

Praca reprodukowana w katalogu: „Zbigniew Libera. Works from 1982-2008”, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, BWA Wrocław Galerie Sztuki Współczesnej, Warszawa, 2009, s. 125 (il. barwna).

Datowanie

przed 2000

  Autorski wydruk przedstawiający projekt okładki do dużego zestawu „Lego. Obóz koncentracyjny”, zaprojektowanej przez Zbigniewa Liberę. Przy sygnaturze widnieje unikatowy skrót angielskiego tytułu pracy „CC” - „Concentration Camp”.

Jeden z najbardziej znanych i kontrowersyjnych projektów artystycznych lat 90. Nazywany jest ikoną polskiej sztuki współczesnej, nie tylko ze względu na wykorzystanie niekonwencjonalnej formy artystycznej, ale i gwałtowną, międzynarodową reakcję, jaką wzbudził. „Lego. Obóz koncentracyjny”, powstały w 1994 roku, składa się z cyklu fotografii i siedmiu opakowań klocków lego, z których można zbudować modele obozu koncentracyjnego przedstawione na opakowaniach. Oprócz tego wykonano również wydruki graficzne samych opakowań, sygnowane i oznaczone przez artystę. Za pomocą standardowych zestawów klocków z drobnymi modyfikacjami (podarowanych zresztą przez firmę Lego – stąd napis na pudełkach: „This work of Zbigniew Libera has been sponsored by Lego” – za co firma chciała wytoczyć artyście proces), Libera pragnie zwrócić uwagę odbiorcy na kwestie władzy, represji i samej racjonalności, która może zostać wykorzystana do skrajnie negatywnych działań. Projekt wymienia się jako jedną z „zabawek” Libery – obiektów, poprzez które autor chciał zwrócić uwagę na formy socjalizacji we współczesnym świecie. Tłumaczył: „tą zabawką chciałem pokazać, jak się uczy pewnego modelu społecznego, bo ta zabawka dotyczy formy organizacji społecznej – w jaki sposób się to przedstawia, jak modeluje się dzieci przy pomocy zabawki. Lego jest do tego idealne”. Innym przykładem „zabawek” są „Urządzenia korekcyjne”, takie jak „Body Master” (imitacja prawdziwych przyrządów do ćwiczeń, przeznaczona dla chłopców).

Szokujące zestawienie symbolów zabawy i śmierci, przedstawione zostało z wykorzystaniem znanego produktu kultury masowej. Artysta proponuje odbiorcy produkt z rozpoznawalnym logo, jednoznacznie kojarzący się z dziecięcą beztroską i kreatywnością. Odbiór pracy zostaje jednak zaburzony po przyjrzeniu się zestawom, jakie proponuje artysta. Warstwa wizualna i znaczeniowa wprowadza odbiorcę w zakłopotanie. Forma i treść wywołują mocny dysonans. Prowokacja artysty nie miała na celu pokazania lekceważącego, prześmiewczego stosunku do tematu Zagłady, o co często się ją posądza. Wymierzona była w reguły społeczeństwa konsumpcyjnego. Jacek Zydorowicz zauważył cztery zagadnienia w obrębie których można interpretować „Lego. Obóz koncentracyjny”: „kwestię dystansowania się od manipulacji rynkowych, potencjał przemocy zawarty w zabawkach, problem pamięci w kulturze, […] zagadnienia metaartystyczne”.

„Lego. Obóz koncentracyjny” został zaprezentowany szerokiej publiczności podczas wystawy „Urządzenia korekcyjne” w warszawskim Centrum Sztuki Współczesnej – Zamek Ujazdowski w 1996 roku. Wywołał mocną reakcję nie tylko w Polsce, ale i poza granicami kraju, przyczyniając się do wznowienia dyskusji o Holocauście jako temacie w sztuce. Konsekwencją poruszenia, jakie wywołała praca był z jednej strony brak zgody na pokazanie jej w polskim pawilonie podczas Biennale w Wenecji w 1997 roku, z drugiej - zakupienie do kolekcji nowojorskiego Jewish Museum. Zorganizowano tam w 2002 roku ważną wystawę „Mirroring Evil: Nazi Imagery / Recent Art („Odzwierciedlając zło: nazistowska ikonografia/sztuka najnowsza”).

Opis obiektu

opakowanie: "6773"; Certyfikat autentyczności podpisany przez artystę.

Dodatkowy opis

przejdź do strony głównej aukcji

Pozostałe obiekty z tej aukcji

4

Pościg

Cena wylicytowana: 6 200 zł
9

Kaczki

Cena wylicytowana: 28 000 zł
13

Akt kobiecy

Cena wylicytowana: 2 600 zł
14

Martwa natura z bąkiem

Cena wylicytowana: 5 600 zł
16

Święty Michał

Cena wylicytowana: 4 000 zł
17

Pancerz (Cuirasse II)

Cena wylicytowana: 4 000 zł
22

Portret męski

Cena wylicytowana: 51 000 zł
23

Projekt VI

Cena wylicytowana: 124 000 zł
24

Wnętrze

Cena wylicytowana: 3 500 zł
25

Hierarchowie

Cena wylicytowana: 9 500 zł
26

W linie

Cena wylicytowana: 21 000 zł
27

Żywioł I

Cena wylicytowana: 30 000 zł
28

Przemiana

Cena wylicytowana: 20 000 zł
29

W labiryncie

Cena wylicytowana: 2 500 zł
30

W strefie żółtej

Cena wylicytowana: 26 000 zł
31

Kompozycja

Cena wylicytowana: 6 000 zł
32

Twarz

Cena wylicytowana: 13 000 zł
33

Obraz chemiczny

Cena wylicytowana: 41 000 zł
34

Asymetria 51

Cena wylicytowana: 21 000 zł
35

In Silence I

Cena wylicytowana: 16 000 zł
48

Rolling Stone

Cena wylicytowana: 1 000 zł
51

On the road

Cena wylicytowana: 9 000 zł
58

Les Cometes

Cena wylicytowana: 2 500 zł
59

Akty kobiece

Cena wylicytowana: 4 500 zł
66

Wielka Mistyfikacja

Cena wylicytowana: 1 500 zł
67

Orfeusz i Eurydyka

Cena wylicytowana: 1 000 zł