21

Spacer, 1959

ID: 6531

130 000 - 150 000 zł

Miejsce aukcji

Aukcja bez udziału publiczności

Termin aukcji

7 grudnia 2023 godz. 19:30

Proweniencja

kolekcja prywatna, Austria

Wymiar

65 x 81 cm

Technika

olej/płótno

Sygnatura

sygn. p. d.: "J. Cybis"; sygn., dat. i opisany na odwrocie: "JAN CYBIS - WARSZAWA / ul. Karowa 14 / „SPACER” 1959 r. 65 x 81"

Datowanie

1959

Obraz wystawiany:
- "Jan Cybis. Katalog wystawy", Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa, luty - marzec 1965
- "Jan Cybis 1897-1972", Galerie C. Bednarczyk, Wiedeń, 26.06. - 10.07. 1973

 
Obraz reprodukowany:
- "Jan Cybis obrazy olejne, akwarele, rysunki. Katalog", Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 1965, s. 35, nr kat. 288, il. 288 (il. cz.-b.)
- "Jan Cybis. Katalog wystawy", Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 1965, s. 65, nr kat. 41, il. 14 (il. barwna)
- "Jan Cybis 1897-1972.", Galerie C. Bednarczyk, Wiedeń 1973, s. 25, il. 11. (il. cz.-b.)
- "Jan Cybis 1897-1972", E. Surm-Bednarczyk, Wiedeń 2014, s. 28. (il. barwna)

 

*opłata droit de suite

 

Praca z dojrzałego okresu twórczości czołowego polskiego kolorysty. Obraz „Spacer” doskonale znany jest w literaturze i katalogach prac artysty. Uczestniczył m. in. w znaczącej, indywidualnej ekspozycji obrazów Cybisa w Muzeum Narodowym w Warszawie. Kompozycja została namalowana szerokimi pociągnięciami pędzla z mocno zaznaczoną impastami powierzchnią płótna. Doskonale oddaje stylistykę kapistowską, w tym odejście od odwzorowywania natury na rzecz indywidualnej, malarskiej ekspresji na temat widzianego i przeżytego motywu. Kolor staje się narzędziem służącym do uchwycenia wrażeń, ale i oddania emocji twórcy. Tadeusz Dobrowolski ciekawie zauważył: „w jego płótnach treść i forma pochłaniają się wzajemnie, tworząc jedno, to znaczy nowy przedmiot - obraz”. Dodawał: „w pejzażach […] martwych naturach, pojawiało się często sporo miejsc niedookreślonych i z realistycznego punktu widzenia niejasnych, istniejących tylko jako plama czy smuga farby, to jednak całość, malarsko interesująca, sprawiała wrażenie struktury logicznej, statycznej i trwałej.[…] Forma przestrzenna, bryła i kontur rozpływały się w gęstej, chropawej, wielobarwnej masie”.

W 1957 roku artysta powrócił jako wykładowca na Akademię Sztuk Pięknych w Warszawie oraz zamieszkał w nowym lokum z pracownią na ulicy Karowej. Rok później uczestniczył w Międzynarodowej Wystawie Sztuki Krajów Socjalistycznych w Moskwie, a trzy lata później w Muzeum Sztuki Współczesnej w Paryżu, gdzie zaprezentował pięć swoich płócien.

 

Bibliografia:
Dobrowolski T., "Nowoczesne malarstwo polskie", t. 3, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław-Warszawa-Kraków, 1964.

 

Opis obiektu

przejdź do strony głównej aukcji

Pozostałe obiekty z tej aukcji

4

Bez tytułu, 1960

Cena wylicytowana: 35 000 zł
5

Bez tytułu, 1962

Cena wylicytowana: 13 500 zł
7

Erebus, 1982

Cena wylicytowana: 11 000 zł
8

Definicja CC, 1999

Cena wylicytowana: 199 000 zł
13

Scena erotyczna, 1991

Cena wylicytowana: 6 000 zł
14

Obraz nr 41, 1978

Cena wylicytowana: 16 000 zł
16

Odpowiedź, 1974

Cena wylicytowana: 6 000 zł
17

W 3, 2023

Cena wylicytowana: 20 000 zł
19

Cerkiew, 1970

Cena wylicytowana: 26 000 zł
25

Ptak

Cena wylicytowana: 75 000 zł
27

Dachy, 1977

Cena wylicytowana: 11 000 zł
29

Malarz i modelka, 1972

sprzedaż warunkowa
Cena wylicytowana: 26 000 zł
36

Bez tytułu, 2023

Cena wylicytowana: 42 000 zł
40

Capricornus XI, 2023

sprzedaż warunkowa
Cena wylicytowana: 18 000 zł
41

S.P XXXV, 2023

Cena wylicytowana: 12 000 zł
42

Burza, 2022

Cena wylicytowana: 14 000 zł
46

Okno, 2023

Cena wylicytowana: 10 200 zł
53

The Taschen cover

sprzedaż warunkowa
Cena wylicytowana: 11 000 zł