2

Red Moons 2, 1961

ID: 5704

1 300 000 - 1 500 000 zł

Miejsce aukcji

Aukcja bez udziału publiczności

Termin aukcji

8 grudnia 2022 godz. 19:30

Proweniencja

- zakup od artysty; - kolekcja Toma Slicka, Stany Zjednoczone; - Galeria Heather James Fine Art, Nowy Jork, USA; - kolekcja prywatna, Polska

Wymiar

180 x 65 cm

Technika

olej/płótno

Sygnatura

sygn., dat. i opisany na odwrocie: "FANGOR 1961 RED MOONS 2"

Wystawiany

Wystawiany:
- "Tom Slick. International Art Collector", McNay Art Museum, San Antonio, Texas, Stany Zjednoczone, 10 VI 2009 - 13 IX 2009.

- "Wojciech Fangor: The Early 1960s.", Heather James Fine Art, Nowy Jork, USA, 19 IV 2018 - 30 VI 2018.

- "Wojciech Fangor: The Early 1960s.", Heather James Fine Art, San Francisco, USA, 11 X 2018 - 31 XII 2018.

Literatura

Obraz reprodukowany: "Tom Slick. International Art Collector", McNay Art Museum, San Antonio, Texas, Stany Zjednoczone, 2009, s. 33 (il. barwna).

Datowanie

1961

Bibliografia:

Szydłowski S., Wojciech Fangor. 3 Wymiary. Retrospektywa. 3 Dimensions a Retrospective, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Orońsko 2015.

 

Dokumentacja fotograficzna wystawy "Wojciech Fangor: The Early 1960s." na stronie Heather James Fine Art:

 

Obraz posiada opinię Anny Derentowicz Zakrzewskiej z 2021 roku.

 

*opłata droit de suite

 

Nazwisko Wojciecha Fangora wymienia się wśród czołowych przedstawicieli światowego op-artu. Eksperymentalne projekty angażujące przestrzeń, kolor i odbiorcę wyznaczyły artyście nowatorską drogę we współczesnej sztuce konceptualnej. Zaobserwowane przez Fangora zależności między kategoriami przestrzeni i czasu w dziele malarskim, były powiązane z doświadczeniami projektów architektonicznych, w których uczestniczył. Zaczynał jednak od malarstwa przedstawieniowego w nurcie socrealizmu. Fangor był także jednym ze współtwórców słynnej Polskiej Szkoły Plakatu.  Na początku lat 50. zaczął współpracować z architektami: Stanisławem Zamecznikiem, Oskarem Hansenem, Zbigniewem Ichnatowiczem i Jerzym Sołtanem. To właśnie Stanisław Zamecznik zaszczepił Fangorowi świadomość przestrzeni jako tworzywa artystycznego. W 1958 roku wspólnie przygotowali znaczącą ekspozycję „Studium przestrzeni” w Salonie „Nowej Kultury” w Warszawie. Podczas niej artysta zaprezentował dwadzieścia prac optycznych, charakteryzujących się formami rozproszonymi i rozmytymi konturami. W efekcie wywołały one iluzję przestrzeni, nazwaną później przez twórcę „pozytywną przestrzenią iluzyjną”. Zdecydowana większość płócien była ustawiona na sztalugach. Na wystawie tej nie chodziło o poszczególne obrazy, ale o zależności między nimi. Przez wybór drogi między obrazami widz stawał się współautorem dzieła, które nie było zamkniętą strukturą, ale systemem otwartym. „Studium przestrzeni” było dziełem nowatorskim, nazwanym później klasycznym environmentem. Oprócz „Studium przestrzeni” Fangor i Zamecznik zrobili jeszcze dwie inne wystawy poświęcone przestrzeni: w 1959 roku w Stedelijk Museum i w tym samym roku przed gmachem „Zachęty” w Warszawie. W 1962 roku artysta został stypendystą Institute for Contemporary Art w Waszyngtonie, gdzie miała miejsce także jego wystawa indywidualna.

Oferowane olejne płótno o reprezentacyjnym formacie zaliczyć można do znaczących dzieł malarza z początku lat 60. Obraz powstał w Austrii jako efekt intensywnych w tym okresie badań artysty nad efektem rozproszenia i roli koloru w dziele. Warto podkreślić, że istniał również obraz „Red Moons I”, który uległ zniszczeniu w pożarze w Dallas w 1975 roku. Trzydzieści pięć lat później Fangor wykonał repliki obu dzieł, nadając im także podwójne datowanie. Sygnowana kompozycja z czerwonymi księżycami to swoiste preludium do cyklu dzieł z kołami i falami o nieostrych krawędziach, znakomicie oddających złudzenie ruchu, które dominowały w twórczości artysty do połowy lat 70. Eksperymenty malarskie Fangora nadal pozostają jednymi z najbardziej poszukiwanych przez kolekcjonerów sztuki powojennej.  

Opis obiektu

przejdź do strony głównej aukcji

Pozostałe obiekty z tej aukcji

4

Poczta, 1974

Cena wylicytowana: 14 500 zł
7

Akt kobiecy

Cena wylicytowana: 32 000 zł
8

Macbeth, 1990

Cena wylicytowana: 90 000 zł
10

Uwięzione przedmioty I, 1991

sprzedaż warunkowa
Cena wylicytowana: 195 000 zł
11

Bez tytułu, 1966

Cena wylicytowana: 17 000 zł
12

Gimnastyczka, 1949

Cena wylicytowana: 22 000 zł
15

Przedmioty, 1991

Cena wylicytowana: 19 000 zł
16

Bez tytułu (na), 2006

sprzedaż warunkowa
Cena wylicytowana: 26 000 zł
17

Asklepios

Cena wylicytowana: 36 000 zł
18

Siedząca kobieta, ok. 1980

sprzedaż warunkowa
Cena wylicytowana: 120 000 zł
21

Abstrakcja

Cena wylicytowana: 4 400 zł
22

Portret męski en face, 1990

sprzedaż warunkowa
Cena wylicytowana: 2 200 zł
29

Epifania, 2009

Cena wylicytowana: 14 000 zł
30

Bez tytułu, 2018

Cena wylicytowana: 4 400 zł
35

Marilyn Monroe

Cena wylicytowana: 3 000 zł
37

Taniec w dymie, 2019

Cena wylicytowana: 125 000 zł
38

Get Out, 2014

Cena wylicytowana: 32 000 zł
41

Wojna hybrydowa, 2022

Cena wylicytowana: 1 500 zł
42

Epicentrum Qantinum GR-W

Cena wylicytowana: 56 500 zł
43

Kathmandu VI, 2020

Cena wylicytowana: 18 000 zł
46

Smutna dziewczyna

Cena wylicytowana: 9 000 zł
47

Portret od spodu, 2018

Cena wylicytowana: 11 000 zł
48

Entropy, 2022

Cena wylicytowana: 10 500 zł
49

Bez tytułu, 2021

Cena wylicytowana: 13 000 zł
52

Destinations, 2022

Cena wylicytowana: 7 500 zł
53

Red Roofs, 2022

Cena wylicytowana: 7 000 zł