Podobne w tej kategorii
Wymiar
ok. 16,4 x 23,5 cm
Technika
fotografia barwna
Sygnatura
sygn. i dat. na odwrocie: "Zbigniew Libera / porażka w przełaju ap 1 / 2004"
Datowanie
2004
Inspiracją fotografii „Porażki w przełaju” było zdjęcie radzieckiego fotografa Dmitri Baltermansa z 1942 roku, na którym ukazują się spod śniegu trupy ludzi zamordowanych przez Niemców na Krymie. Zdjęcie Libery przedstawia opadłych z sił, leżących w błocie biegaczy, nad którymi stoją zatroskani kibice.
Cykl „Pozytywy”, do których należy oferowana praca, to współczesne inscenizacje scen utrwalonych na fotografiach, znanych w Polsce i na całym świecie, jednak odwróconych w wymowie i zmanipulowanych.
Zamiarem artysty było bezwzględne poruszenie światowej publiczności i zmuszenie do refleksji nad mechanizmami środków przekazu korzystających z fotografii, która zdaje się nie podlegać manipulacji i sprawia wrażenie czystego zapisu rzeczywistości. Może jednak pozorna rzeczywistość jest żartem, a głównym elementem kompozycji jest subiektywność?
Wszystkie zdjęcia „Pozytywów” powstały na bazie aranżowanych, żywych obrazów, w których artysta z pomocą statystów odtworzył w możliwie dokładny sposób kadry z dramatycznych wydarzeń. Struktura kompozycyjna jest zachowana, jednak wymowa została kompletnie odwrócona. Libera wybrał te zdjęcia z własnej pamięci, by przeprowadzić kolejną śmiałą grę z widzem.