Spotkanie Dantego i Beatrycze (Czyściec, Pieśń XXIX) z cyklu: Dante, Boska komedia
Podobne w tej kategorii
Wymiar
24,6 x 18,5 cm (kompozycja); ok. 33 x 26,1 cm (arkusz)
Technika
drzeworyt barwny/bawełniany papier welinowy B.F.K. Rives ze znakiem wodnym
Literatura
- Field, Albert: s. 197, PURGATORY CANTO 29. - Michler, Ralf, Löpsinger, Lutz W., II: s. 110, nr 1101.
Datowanie
1951-60
Dodatkowe informacje
na odwrocie napis drukiem: "PURGATORIO TAV. 29"; Wydawca: Arti e Scienze Salani, Florencja, 1964.
Proweniencja
kolekcja prywatna, Barcelona
- Ilustracje do „Boskiej Komedii” Dantego Alighieri powstały w latach 50. XX wieku. Obejmowały prace wykonane techniką akwareli (trzydzieści trzy do każdej części poematu i po jednej wstępnej). Miały być ozdobą jubileuszowego wydania z okazji 700-lecia urodzin pisarza. Choć rząd włoski zrezygnował z tego zlecenia, Dali nie tylko ukończył swoje dzieło, ale i przygotował graficzne wersje w technice drzeworytu (wspólnie z Raymondem Jacquetem i Jeanem Taricco). Bogactwo niuansów kolorystycznych wymagało żmudnego przygotowywania nawet czterdziestu matryc dla jednej ilustracji. Wyjątkowy zestaw kompozycji opowiada historię wędrówki do piekła, czyśćca i raju przedstawioną z charakterystyczną dla Salvadora Dalego surrealistyczną wyobraźnią. Wydłużone sylwetki, odważne, malarskie interpretacje, elementy makabry sprawiają, że XIV-wieczne arcydzieło literatury sugestywnie przemawia do współczesnego odbiorcy.