1
z
1

Projekt 6

ID: 2052

Proweniencja

kolekcja prywatna, Kraków

Wymiar

32 x 22,5 cm

Technika

technika mieszana, tusz, ołówek, papier

Sygnatura

sygn. i dat. p. d.: "winiarski’7" (ołówkiem)

Datowanie

1971

Sygnowana i datowana praca na papierze znakomicie oddaje charakterystyczny dla Winiarskiego sposób artystycznego wyrazu. Czarne i białe pola kwadratów ułożone według przemyślanej matematycznej koncepcji, wyzwolone z reguł klasycznego malarstwa, dla współczesnych kolekcjonerów stanowić mogą nie tylko przykład sztuki konceptualnej, ale i nowego spojrzenia na estetykę malarską.

Prezentowana praca pochodzi z 1971 roku, okresu intensywnej pracy artysty nad rozwojem swoich naukowo-artystycznych koncepcji. Zaledwie pięć lat wcześniej Winiarski napisał pracę dyplomową  „Zdarzenie - informacja – obraz”, w której zawarł kluczowe założenia teoretyczne. Realizacje artystyczne powstałe na ich podstawie zaprezentował w tym samym roku na Sympozjum Artystów Plastyków i Naukowców w Puławach. Lata 70. to również narodziny koncepcji gier, które miały za zadanie uaktywnianie odbiorców sztuki i angażowanie ich w proces twórczy (serie prac pt. „Gry”, wystawa w Galerii Współczesnej w Warszawie w 1972 roku). Co ciekawe, artysta wykonywał również projekty scenograficzne (lata 1967-1977). Do jego dorobku w tym zakresie można zaliczyć m. in. „Makbeta” i „Otello” Szekspira czy „Medeę” Eurypidesa. W 1971 roku artysta uczestniczył w wystawach zbiorowych przykładowo na Międzynarodowym Biennale Sztuki Współczesnej w Sao Paulo, w Sympozjum „Złotego Grona” w Zielonej Górze czy wystawie „Five Polish Painters” w Oslo.

Opis obiektu

napis u dołu: "PROJEKT 6"; na odwrocie: "Ryszard Winiarski Pologne / 1971"

Dodatkowy opis

Podobne w tej kategorii