Silnik biologiczny, 1962
300 000 - 350 000 zł
Miejsce aukcji
Aukcja bez udziału publiczności
Termin aukcji
24 kwietnia 2024 godz. 18:00
Pozostałe obiekty z tej aukcji
300 000 - 350 000 zł
Wymiar
100 x 134 cm
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygn. p. d.: "lenica"; sygn., dat. i autorsko opisany na odwrocie: "A. LENICA / 1962 / WARSZAWA / "SILNIK BIOLOGICZNY" / 134 x 100"
Wystawiany
- "Alfred Lenica", Galeria Krzysztofory, Kraków, marzec 1965,
- "Wystawa 17 malarzy polskich", D’Arcy Galleries, New York, grudzień 1965,
- "Alfred Lenica", Galeria de Arte Galiano y Concordia, Hawana, lipiec 1970,
- "Alfred Lenica" [wystawa retrospektywna], Centralne Biuro Wystaw Artystycznych „Zachęta”, Warszawa, marzec 1974,
- "Alfred Lenica" [wystawa indywidualna], Muzeum Narodowe we Wrocławiu, 3.09.2014-19.10.2014,
- "Alfred Lenica", Museum Umeni, Olomouc, lipiec 2015,
- "Alfred Lenica 50 lat później", Galeria Krzysztofory, grudzień 2015,
- "Abstrakce.pl. Abstrakcja w malarstwie polskim 1945-2017", Museum Umeni, Olomouc, 20.04.2018-19.08 2018
Datowanie
1962
Proweniencja
- ze spuścizny po artyście; - kolekcja prywatna, Warszawa (od 2000 r.)
*opłata droit de suite
na odwrocie:
- oznaczenia na płótnie: "15/13, 13" (w kole);
- nalepka wystawowa Muzeum w Ołomuńcu: "Abstrakce.PL / Abstrakce v polské malbé 1945-2017 / 20. dubna – 19. srpna 2018 / Muzem uméní Olomouc, Denisova 47, Česká rep. / […] / 16 Alfred Lenica, Silnik biologiczny, 1962";
- nalepka muzealna: "MUZEUM NARODOWE / W WARSZAWIE Nr. inw. 3168Tc/72 / Nr. kat. / 1598/On/59";
- wklejka na krośnie z oznaczeniem: "2982/13/8"
Literatura (obraz reprodukowany/wzmiankowany):
- Alfred Lenica. Malarstwo, Centralne Biuro Wystaw Artystycznych „Zachęta”, Warszawa 1974, kat. 354
- Alfred Lenica [katalog wystawy], pod red. Beaty Gawrońskiej-Oramus, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Wrocław 2014, s.170 (il. barwna)
- Alfred Lenica. Malarstwo, Wydawnictwo Bosz, 2016, s. 48. (il. barwna)
- Abstrakcja w malarstwie polskim 1945-2017, pod red. Beaty Gawrońskiej-Oramus, Muzeum Sztuki w Ołomuńcu, 2018, s. 170 (il. barwna)
Czy sztuka jako motor biologicznego życia, jako religia, jako społeczna oraz polityczna funkcja w warunkach cywilizacji nowoczesnej ma rację istnienia - nie wiem. Maluję, ponieważ chciałbym wiedzieć.
Alfred Lenica
Wielokrotnie doceniany w instytucjach muzealnych i przywoływany w literaturze obraz „Silnik biologiczny” zdaje się być doskonałą odpowiedzią na wątpliwości Alfreda Lenicy, ujawniające się w powyższej wypowiedzi. Twórczość tego znakomitego malarza awangardzisty dowodzi jak głęboko zakorzeniona jest, także w świecie współczesnym, potrzeba nasycenia estetycznymi i metaforycznymi treściami. Jego malarstwo, o charakterystycznym, wibrującym splocie kształtów i barw, dobrze oddaje witalność i dynamizm naszych czasów. Język abstrakcji, którym sprawnie posługiwał się artysta i towarzyszące mu surrealistyczne formy, nie ulegają przedawnieniu.
Oferowany obraz jest kwintesencją w pełni ukształtowanego stylu artysty. Łączy inspiracje światem przyrody, energią płynącą z biologicznego istnienia z ekspresyjnym oddaniem emocji i wewnętrznych przeżyć twórcy. Koresponduje z tym także kolorystyka dzieła, współgrające soczyste zielenie, tonujące plamy bieli i tak typowe dla artysty ciemne tło. Lenica, będąc malarzem i muzykiem, w naturalny sposób łączył te dziedziny sztuki, przenosząc na płótna swoich dzieł specyficzną harmonię w budowie kompozycji. Choć formy wynurzające się z płócien malarza są nieprzewidywalne, niedookreślone, trudno definiowalne, tworzą spójną, niezwykle rytmiczną całość. Mówił: „muzyka ułatwiła mi poznanie barwy i dźwięku. Po próbach wykorzystania kubizmu, później ekspresjonizmu nawiązałem do metod surrealistów. Jestem przekonany, że jedynie tutaj, w pojęciu metaforycznym możliwe jest łączenie barwy (farby) zagarniającej przestrzeń, oraz tonu (dźwięku) rytmizującego czas”.
Obraz „Silnik biologiczny” eksponowany był na wystawach niemal od czasu swego powstania, co dowodzi jak reprezentacyjny i ważny jest w ukazywaniu twórczości artysty. Pierwsza połowa lat 60., a więc okres, z którego pochodzi dzieło, zapisała się w biografii malarza szeregiem znaczących wystaw, także zagranicznych, jak choćby w Galerie Ferrero w Genewie, nowojorskiej D’Arcy Galleries czy Galeria de Arte Galiano y Concordia w Hawanie. W Polsce w 1962 roku został wyróżniony Grand Prix na I Festiwalu Polskiego Malarstwa Współczesnego w Szczecinie, swoje prace prezentował przykładowo w poznańskim Arsenale, krakowskiej Galerii Krzysztofory czy podczas warszawskich Konfrontacji 63.