1
z
3
5

Bez tytułu (Blood Meridian), 2012

ID: 6808

250 000 - 350 000 zł

Miejsce aukcji

Aukcja bez udziału publiczności

Termin aukcji

24 kwietnia 2024 godz. 18:00

Proweniencja

kolekcja prywatna, Polska

Wymiar

122 x 175 cm

Technika

tusz, gesso/płótno

Sygnatura

sygn., dat. i autorsko opisany na krośnie: "[oznaczenie montażowe] ‘UNTITLED (BLOOD MERIDIAN)’ 2012 P.U."

Datowanie

2012

Zobacz w 3D

 

*opłata droit de suite

 

na odwrocie:

- sygn., dat. i autorsko opisany na krośnie: [oznaczenie montażowe] " ‘UNTITLED (BLOOD MERIDIAN)’ 2012 P.U."

-nalepka galeryjna Massimo De Carlo, Mediolan

-nalepka aukcyjna

-nalepka firmy spedycyjnej, Hong Kong

 

 

W latach 2008 - 2014 Piotr Uklański realizował cykl malarski, którego motywem przewodnim była krew, początkowo nawiązujący do męczeńskiej śmierci w obronie ojczyzny (stąd chociażby upamiętniony przez artystę wątek powstania warszawskiego). Tożsamość narodowa, właśnie w roku 2008, była także głównym motywem wystawy artysty w Nowym Jorku, a prace z cyklu eksponowane w Dallas Contemporary w Teksasie. Wszystkie te kompozycje łączy zarówno temat (rozumiany dwutorowo: biologicznie i symbolicznie), jak i zastosowana technika wykonania, a więc głównie tusz i gesso. W ramach trwania cyklu artysta swobodnie poszerzał wykorzystanie wybranego motywu (podobnie jak nie raz swobodnie rozlewał farbę na swoich płótnach), i zamykając wątek narodowy przesuwał ciężar interpretacyjny na problematykę upływającego czasu. Tutaj korespondował wyraźnie z twórczością Romana Opałki. Kolejnym etapem były odniesienia do tematyki wojennej w kontekście dzieł Rothko czy Grupy Gutai. W tym ujęciu na plan pierwszy wysuwały się zagadnienia agresji i wynikające z niej traumy.

Krew jako nośnik życia, ale i oznaka zbliżającej się śmierci, na obrazach artysty przyjmuje najczęściej dwojaką formę: jako zbiór gęsto wypełniony plamami o mniej lub bardziej regularnych kształtach i różnym stopniu zagęszczenia, bądź też szeroko rozlanej warstwy farby luźno spływającej po płaszczyźnie obiektu. To dość minimalistyczne, ograniczone w formie podejście do materii obrazu, pogłębia jednak potrzebę interpretacji dzieła. Oferowana kompozycja ma ogromny artystyczny i kolekcjonerski potencjał. Reprezentuje jeden z najbardziej znanych cyklów artysty, a jej lapidarna forma, pomimo powagi symbolu, ma w sobie wiele dekoracyjności.


Rok 2012, z którego pochodzi obiekt, upłynął pod znakiem m. in. pierwszej w Polsce przekrojowej wystawy Uklańskiego „Czterdzieści i cztery” w warszawskiej Zachęcie. Artysta zaprezentował przykładowo prowokacyjny cykl „Polska Neoawangarda”. Trzy lata później odbyła się znacząca wystawa w Metropolitan Museum w Nowym Jorku zatytułowana „Fatal Attraction”.


Uklański w swojej sztuce nie raz wykorzystywał kontrowersję i różnorodne środki wyrazu (performens, wideo, fotografię). Nadal eksploruje tematykę kultury popularnej, eksperymentuje z definicją kiczu, ale nieobca jest mu także tematyka pejzażowa czy portret.

Opis obiektu

przejdź do strony głównej aukcji

Pozostałe obiekty z tej aukcji

2

Lato - Jesień, 1968

Cena wylicytowana: 43 000 zł
4

M 90, 1967

sprzedaż warunkowa
Cena wylicytowana: 1 150 000 zł
6

See-Through Dark, 1983-84

sprzedaż warunkowa
Cena wylicytowana: 240 000 zł
7

Kontynuacja, 1980

sprzedaż warunkowa
Cena wylicytowana: 340 000 zł
8

Pigułki Murti-Bing, 1991

sprzedaż warunkowa
Cena wylicytowana: 190 000 zł
9

Bez tytułu, 2020

sprzedaż warunkowa
Cena wylicytowana: 86 000 zł
11

Lustrzane energie, 2003-04

sprzedaż warunkowa
Cena wylicytowana: 98 000 zł
12

W toni, 2008

Cena wylicytowana: 110 000 zł
14

Exit, część II

Cena wylicytowana: 45 000 zł
16

Fragment jako całość radykalna XXIX, 1982-84

sprzedaż warunkowa
Cena wylicytowana: 46 000 zł
20

Cerkiew, 1970

Cena wylicytowana: 34 000 zł
28

The Harbinger, 2024

Cena wylicytowana: 8 000 zł
31

Capricornus V, 2020

Cena wylicytowana: 26 000 zł
33

Epifania, 2010

Cena wylicytowana: 18 000 zł
35

Hounds of Love II, 2013

sprzedaż warunkowa
Cena wylicytowana: 22 000 zł