Biografia i artystyczna wrażliwość wyznaczyły Jerzemu Nowosielskiemu rolę kulturowego pośrednika i kreatora języka artystycznego o nowej jakości. Malując, tworząc szkice (szczególnie te o tematyce sakralnej), czerpał ze stylistyki malarskiej i tradycji chrześcijańskiej Europy wschodniej i zachodniej. W tym artystycznym i tożsamościowym tyglu doskonale odnajdywał się jako urodzony w polsko-ukraińskiej rodzinie, jako wyznawca prawosławia i wychowany w duchu greckokatolickim. To bycie „między” nie jest oczywiście właściwe tylko dla tego artysty, ale stanowi pewną cechę narodu o określonej historii i położeniu geograficznym. Nowosielski poza tym dużą wagę przykładał do sfery sacrum, nie tylko jako tematu malarskiego, ale przede wszystkim immanentnej części istoty ludzkiej i świata. Widać to w katalogach prac artysty i jego filozoficznych rozważaniach.
Przykłady prac na papierze, oferowane w nadchodzącej aukcji, to głównie projekty architektury sakralnej. Wnętrza świątyń, projekty ołtarzy, polichromii i ikonostasów wzbogacono wizerunkami hierarchów i świętych. Idąc za intuicją Nowosielskiego o nieustannym przeplataniu się sfery sacrum i profanum, kolekcja zawiera także kilka prac o „świeckim” charakterze, w tym pejzaż architektoniczny z początku lat 50.