Podobne w tej kategorii
Wymiar
wys. ok. 37 cm
Technika
terakota patynowana na brąz
Sygnatura
sygn. i dat. u góry przy wylewie: "K. Laszczka oraz K. Laszczka / Kraków / 1923"
Literatura
- Jadwiga Puciata-Pawłowska „Konstanty Laszczka. Życie i twórczość”, Muzeum Okręgowe, Siedlce, 1980. - Zofia Weiss, Katarzyna Łomnicka „Konstanty Laszczka”, Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki, Kraków, 2017.
Datowanie
1923
Wybitny polski rzeźbiarz był również utalentowanym wytwórcą wyrobów ceramicznych. Wysokiej jakości, pięknie zdobione wazy, figurki zwierząt czy mitologicznych stworów należą do kanonu polskiej sztuki użytkowej okresu międzywojennego. Wykonana w 1925 roku waza z jaszczurami to kolekcjonerski unikat. Misterne, animalistyczne zdobienia zarówno na powierzchni wazy, jak i pokrywie oraz dobry stan zachowania pracy dodają jej wyjątkowości. Jak czytamy w literaturze artysta wypalał zaledwie kilka egzemplarzy waz. Dzięki temu były dopracowane pod względem artystycznym i wykonane z wielką starannością. Podobnie jak inne wyroby ceramiczne, które do dzisiaj zachwycają bogactwem kształtów i mistrzowską precyzją.
Konstanty Laszczka współpracował z zakładem Józefa Niedźwieckiego na Dębnikach w Krakowie (znak fabryczny został zachowany pomimo wykupienia fabryki przez Franciszkę Kirchmayerową w 1900 roku), a następnie wytwórnią „Hydraulika” w Skawinie, aż do otwarcia przez artystę własnej pracowni w Akademii Sztuk Pięknych. Rzeźbiarz zwracał uwagę na potrzebę wysokiego poziomu artystycznego rzemiosła. Jego wkładem w popularyzację i usystematyzowanie kształcenia tej gałęzi sztuki były dwie publikacje: „Ceramika artystyczna. Krótkie wiadomości techniczne. Do użytku szkół przemysłowych i artystów” (1928 rok) oraz „Keramos” (1948 rok). Warto pamiętać, że Konstanty Laszczka należał również do stowarzyszenia „Polska Sztuka Stosowana”.