1
z
2

Projekt polichromii do kościoła Panny Marii w Krakowie

ID: 399

Proweniencja

- zakup Desa Kraków (lata 70.) - kolekcja prywatna, Kraków

Wymiar

69 x 44 cm w świetle ramy

Technika

gwasz/papier

Sygnatura

sygn. i dat. dolny środek: "JM / r.p. 1891/V."

Datowanie

1891

Opisywana praca stanowi fragment jednego z projektów polichromii do kościoła Mariackiego w Krakowie, gdzie Matejko pracował nad malarstwem monumentalnym od 1889 do 1891 roku. Zalicza się je do jednego z największych dokonań artysty w tym zakresie.

Malarz był autorem szkiców i projektów, które stały się podstawą polichromii ściany prezbiterium i nawy głównej najbardziej znanego kościoła w Krakowie. Mistrz Matejko wykorzystywał w swojej pracy m. in. ornamentykę roślinną i geometryczną, czego prezentowana praca jest doskonałym przykładem.

Juliusz Starzyński opisywał: „Matejko chciał stworzyć malowidła ścienne o oryginalnym wyrazie artystycznym, a jednocześnie zharmonizowane z otoczeniem, w którym znajdowało się arcydzieło Wita Stwosza oraz wspaniałe gotyckie witraże, jak również nie mniej godne uwagi pomniki mieszczańskiej kultury polskiego Odrodzenia. W związku z tym Matejko zaprojektował kartony do szeregu kompozycji dekoracyjnych, śmiało wykorzystując motywy roślinne, przedmiotowe i figuralne, przeważnie zaczerpnięte z tradycji artystycznej wczesnego Odrodzenia polskiego, ale podane w swobodnej interpretacji linearnej i kolorystycznej”. Tym samym prace te Starzyński zalicza do jednych z najważniejszych dzieł polskiej sztuki dekoracyjnej. Zwraca jednocześnie uwagę, że prace Matejki były inspiracją dla innych wielkich artystów, takich jak Wyspiański i Mehoffer.

W roku powstania prezentowanego projektu Matejko uczestniczył w międzynarodowej wystawie z okazji 50-lecia Verein Berliner Künstler (jego prace znalazły się w międzynarodowej sali najwybitniejszych dzieł). W 1892 roku malarz brał udział w międzynarodowej wystawie sztuki Glaspalast w Monachium czy w Internationale Ausstellung  für Musik- und Theaterwesen w Wiedniu. Projekt polichromii stanowi przykład ogromnego wkładu artysty w sztukę dekoracyjną. 

Opis obiektu

na odwrocie nalepka z napisem: "Jedna z tablic / do polichromi / Kościoła Panny Marji / stylizowanych roślin"; Praca posiada szkło muzealne.

Dodatkowy opis

Podobne w tej kategorii