1
z
1

Portret mężczyzny

ID: 2700

Wymiar

60 x 47 cm

Technika

olej/płótno

Sygnatura

sygn. l. d.: "B.Biegas"

Wystawiany

Obraz wystawiany i ujęty w katalogu: „Bolesław Biegas. Między inspiracją a symbolem”, Villa la Fleur, 2011 r., str. 12; „Bolesław Biegas 1877–1954”, Muzeum Mazowieckie w Płocku, 1997 r., str. 128, tabl. 47; Xavier Deryng „Bolesław Biegas”, Polskie...

Datowanie

1912

„Portret mężczyzny” to wyjątkowe dzieło Bolesława Biegasa. Wyróżnia się przede wszystkim sposobem malowania, odmiennym od najbardziej znanego cyklu malarza - obrazów sferycznych. Charakteryzowały się one fantazyjnymi wizerunkami zbudowanymi z połączenia płaszczyzn, linii, okręgów, przesyconych żywym kolorem. Młody mężczyzna w eleganckim garniturze z pełną powagą wpatruje się w dal. Nie ma tu typowego dla twórczości Biegasa symbolizmu i mistycyzmu. Prostota i swego rodzaju klasycyzm tematyki portretowej zastosowany przez artystę, nadaje pracy szczególny charakter. Obraz datowany jest na 1912 rok. Wcześniej artysta prezentował swoje prace w dziale polskim Międzynarodowej Wystawy Sztuki w Antwerpii. W 1913 roku Biegas uczestniczył w paryskich salonach: Jesiennym i Nationale des Beaux-Art.

Artysta znany ze swoich prac rzeźbiarskich, malarstwem zajął się od ok. 1900 roku. Zwrócenie się w tym kierunku było zasługą Stanisława Wyspiańskiego, który dostrzegając potencjał twórczy namawiał Biegasa do tego kroku. Tematyką jego dzieł były portrety, obrazy historyczno-polityczne i tzw. sferyczne. Inspiracje czerpał z twórczości Moreau i Böcklina. Bolesław Biegas zapisał się w historii sztuki przełomu wieków jako jeden z najoryginalniejszych polskich twórców, który jak pisał Paweł Wojciechowski: „nasiąkał symbolizmem, dekadentyzmem, mistycyzmem, okultyzmem, sztuką Muncha, Ropsa, Vigelanda, Böcklina oraz egzystencjalnymi i estetycznymi perspektywami pisarstwa Stanisława Przybyszewskiego”.

Opis obiektu