Ogrodniczka – Już łan zżęty

ID: 3102

Wymiar

66 x 55,5 cm w świetle ramy

Technika

olej/sklejka

Sygnatura

sygn. p. d.: "J Malczewski"

Literatura

Obraz reprodukowany: - T. Grzybkowska „Świat obrazów Jacka Malczewskiego”, Warszawa 1996, s. 48 (ilustracja w części: Natura i religia, pl. 8, z tytułem „Już łan zżęty”); - Jacek Malczewski, Katalog wystawy w Muzeum Narodowym w Warszawie, ....... ,...

Jacek Malczewski po ustąpieniu z funkcji profesora Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w 1921 roku, przebywał często w Lusławicach i Charzewicach, gdzie powstało wiele kompozycji pejzażowych, a także portrety i autoportrety. W Charzewicach mieszkała córka malarza Julia, w Lusławicach – siostry: Bronisława i Helena.

Kompozycja z fragmentem werandy i otaczającego ją ogrodu nawiązuje do cyklu alegorycznych prac artysty namalowanych około 1920 roku. Zaliczało się do nich siedem obrazów: „Już łan zżęty”, „Ogrodniczka”, „Fascynacja”, „Upojenie”, „Zgon”,”…” (tytuł nieokreślony), „Uwolnienie”. Na pierwszym planie opisywanego obrazu znajduje się postać kobiety odpoczywającej na ławce. Malczewski zachwycał się wiejskim pejzażem, ale i pracą prostych ludzi. Pozowali oni na prośbę artysty, zatrzymując się przy wykonywaniu codziennych obowiązków. Wysokiej klasy artystycznej kompozycja łączy w sobie afirmację natury i typową dla twórczości Malczewskiego warstwę symboliczną. Ogrodniczka oderwana od swojej pracy zamyka oczy – dystansuje się od świata zewnętrznego, poszukując harmonii i ukojenia. Obrazy artysty, bogate w metafory i możliwość rozbudowanych interpretacji, zaliczają się do klasyki polskiego malarstwa.

Opis obiektu

na odwrocie nalepki: - "Muzeum Narodowe / w Warszawie / p21/00/6"; - "POZŁOTNICTO RENOWACJA / RAM I MEBLI STYLOWYCH / Piastów; ul. Wyspiańskiego 20"; - nalepka galeryjna

Dodatkowy opis