1
z
1

Jesień

ID: 1641

Wymiar

99,7 x 70,5 cm

Technika

gwasz, pastel/tektura

Sygnatura

sygn. u dołu: "Axentowicz"

„Subtelna finezja, przesiąknięta […] zmysłowością”– tak o portrecie kobiecym w wykonaniu Teodora Axentowicza wypowiadał się Franciszek Klein. Artysta wykazywał się szczególnym talentem w tematyce portretowej i akcie. Wizerunki m. in. słynnej aktorki Sary Bernhardt czy córki redaktora „Figara” Henrietty Fouauier, wykonane jeszcze podczas pobytu artysty w Paryżu, przyniosły mu dużą popularność. 

 

W portretach zwraca uwagę nie tylko doskonałość wykonania, wysmakowana, harmonijna kolorystyka, ale również „bystrość obserwacji”, „znajomość psychologii kobiecej”, jak wyraził się Klein. Axentowicz był jednym z tych malarzy, który wdzięk i urodę kobiet utrwalał z dużą łatwością  i wyczuciem. Posługiwał się często pastelami, które podkreślały delikatność kompozycji. Prezentowany obraz „Jesień” wpisuje się w zainteresowanie artysty portretem kobiecym. Podobna praca  - „Studium” zamieszczona jest w katalogu: „Teodor Axentowicz. Katalog pośmiertnej wystawy Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych” z przełomu 1938 i 1939 roku. Obraz stanowi wariant kompozycyjny olejnej pracy „Jesień”, datowanej na ok. 1900 roku.

Opis obiektu