Podobne w tej kategorii
Wymiar
50,2 x 50,3 cm
Technika
technika własna/płótno
Sygnatura
sygn. i opisany autorsko na odwrocie (częściowo czytelnie): "KAJETAN SOSNOWSKI z cyklu „METALEPSEIS” 1975–1982 · 50 x 50 · 473 : x układ równowartościowy …?"
Jednym z kluczowych zagadnień w twórczości Kajetana Sosnowskiego było światło. Podobnie fascynacja naukami ścisłymi, zjawiskami barwnymi i przestrzenią złożyła się na ważne cykle artystyczne. „Poliptyki”, „Obrazy chemiczne – Metalepseis”, „Katalipomena”, „Układy równowartościowe” i wreszcie na początku lat 80. – „Interwencje”, stanowią egzemplifikację awangardowych poszukiwań artysty.
na odwrocie oznaczenie: 17 [w kole]
Jeszcze w połowie lat 50. Sosnowski malował w odniesieniu do kompozycji figuratywnych, by już z końcem tej dekady zwrócić się w kierunku abstrakcji. Kolejnym krokiem, a zarazem następstwem eksperymentów z efektami świetlnymi były obrazy puste, niemal pozbawione kontrastów i zróżnicowań kolorystycznych. W 1975 roku artysta stworzył cykl „Katalipomena” – obrazów pozszywanych z kawałków jednobarwnego, surowego płótna. W tym akcie twórczym podkreślał silne związki sztuki i natury, a jednocześnie istoty wymiaru czasowego, który mając swój początek w roślinie i jej produktach (len, bawełna), poprzez wykorzystanie produktu, jakim jest płótno w procesie malowania, kończył się wraz z ich naturalnym, nieuchronnym z biegiem czasu, rozpadem.