1
z
2

Instalacja przestrzenna

ID: 1467

Wymiar

wym. całkowity: 120 x 170 cm

Technika

akryl, drewno (sklejka), ołówek, lustro

Sygnatura

sygn. i dat. na każdym z czternastu elementów: "Winiarski / 1970"

Datowanie

1970

Kolekcjonerski unikat powstał jako rezultat eksperymentów z obiektami przestrzennymi, które były charakterystyczne dla twórczości artysty na początku lat 70. Monumentalna kompozycja ze znanej kolekcji, wielokrotnie sygnowana, łączy dobrze znany proces twórczy oparty na rachunku prawdopodobieństwa i klasycznym kontraście czerni i bieli z nowatorskim zastosowaniem elementów ze szkła, stanowiących integralną część obiektów. W instalacji ważny jest nie tylko układ przestrzenny oparty na poszczególnych elementach, ale i interesujący efekt wywołany lustrzanymi odbiciami.

 

na odwrocie każdego elementu pieczęć Galerii Lambert

 

Proweniencja:

– kolekcja Kazimierza Romanowicza – właściciela Galerii Lambert, Francja

– kolekcja prywatna, Polska

 

Oferowana praca jest wyjątkowa także dlatego, że to właśnie w 1970 roku Winiarski wykonał pierwsze kompozycje przestrzenne, a rok później zaprezentował obiekty z elementami szklanymi na sympozjum we Wrocławiu. W warszawskiej Zachęcie w 1970 roku artysta prezentował swoje prace na wspólnej wystawie z Januszem Przybylskim. Lata 70. to również narodziny koncepcji gier, które miały za zadanie uaktywnianie odbiorców sztuki i angażowanie ich w proces twórczy (serie prac pt. „Gry”, wystawa w Galerii Współczesnej w Warszawie w 1972 roku). Co ciekawe, artysta wykonywał również projekty scenograficzne (lata 1967–1977). Do jego dorobku w tym zakresie można zaliczyć m. in. „Makbeta” i „Otello” Szekspira czy „Medeę” Eurypidesa. W 1971 roku artysta uczestniczył w wystawach zbiorowych przykładowo na Międzynarodowym Biennale Sztuki Współczesnej w Sao Paulo, w Sympozjum „Złotego Grona” w Zielonej Górze czy wystawie „Five Polish Painters” w Oslo.

Opis obiektu

Podobne w tej kategorii