1
z
1

Bez tytułu

ID: 1605

Wymiar

43,7 x 53,8 cm

Technika

technika mieszana/papier

Sygnatura

sygn. i dat. p. d.: "Winiarski 1967"

Datowanie

1967

na odwrocie:

– kartka z opisem: artysta Ryszard Winiarski / adres Warszawa / dzieło sztuki bez tytułu / data 1967;

– oznaczenie: 84/24132;

– napis (częściowo czytelny): kupiony w Warszawie 1973 / ... [?]

 

Proweniencja:

kolekcja prywatna, Wiedeń

 

Do pracy dołączone potwierdzenie autentyczności podpisane przez spadkobierczynię artysty.

 

Wyróżniająca się kompozycja pochodząca z początków artystycznej działalności Ryszarda Winiarskiego. Rok 1967 można zaliczyć do jednego z przełomowych. Odbyła się wówczas pierwsza indywidualna wystawa artysty w Galerii „Współczesnej” w Warszawie (eksponował na niej swoje prace również Feliks Falk). Zaledwie rok wcześniej Winiarski ukończył studia na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych (był już absolwentem Politechniki Warszawskiej). Praca dyplomowa „Zdarzenie-informacja-obraz” stała się podstawą teoretyczną jego obiektów. W 1966 roku zdobył także główną nagrodę na sympozjum artystów i teoretyków „Sztuka w zmieniającym się świecie” w Puławach.

Warta podkreślenia jest nie tylko wpisująca się w modne wówczas eksperymenty op-artowskie koncepcja dzieła, ale także technika wykonania przez artystę. Jego barwne, malowane prace na papierze z drugiej połowy lat 60. rzadko pojawiają się w ofercie aukcyjnej. Winiarski przyzwyczaił nas do budowanych z matematyczną precyzją struktur wizualnych, które nieraz dawały efekt pozornej głębi. W tym wypadku złudzenia optyczne intensyfikowane są przez różnorodność kolorystyczną. Na tle europejskich artystów tworzących sztukę optyczną w szczytowym okresie jej rozwoju, oferowana praca Winiarskiego stanowi znaczący polski akcent.

Opis obiektu

<

Podobne w tej kategorii