Podobne w tej kategorii
Wymiar
43,7 x 53,8 cm
Technika
technika mieszana/papier
Sygnatura
sygn. i dat. p. d.: "Winiarski 1967"
Datowanie
1967
na odwrocie:
– kartka z opisem: artysta Ryszard Winiarski / adres Warszawa / dzieło sztuki bez tytułu / data 1967;
– oznaczenie: 84/24132;
– napis (częściowo czytelny): kupiony w Warszawie 1973 / ... [?]
Proweniencja:
kolekcja prywatna, Wiedeń
Do pracy dołączone potwierdzenie autentyczności podpisane przez spadkobierczynię artysty.
Wyróżniająca się kompozycja pochodząca z początków artystycznej działalności Ryszarda Winiarskiego. Rok 1967 można zaliczyć do jednego z przełomowych. Odbyła się wówczas pierwsza indywidualna wystawa artysty w Galerii „Współczesnej” w Warszawie (eksponował na niej swoje prace również Feliks Falk). Zaledwie rok wcześniej Winiarski ukończył studia na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych (był już absolwentem Politechniki Warszawskiej). Praca dyplomowa „Zdarzenie-informacja-obraz” stała się podstawą teoretyczną jego obiektów. W 1966 roku zdobył także główną nagrodę na sympozjum artystów i teoretyków „Sztuka w zmieniającym się świecie” w Puławach.
Warta podkreślenia jest nie tylko wpisująca się w modne wówczas eksperymenty op-artowskie koncepcja dzieła, ale także technika wykonania przez artystę. Jego barwne, malowane prace na papierze z drugiej połowy lat 60. rzadko pojawiają się w ofercie aukcyjnej. Winiarski przyzwyczaił nas do budowanych z matematyczną precyzją struktur wizualnych, które nieraz dawały efekt pozornej głębi. W tym wypadku złudzenia optyczne intensyfikowane są przez różnorodność kolorystyczną. Na tle europejskich artystów tworzących sztukę optyczną w szczytowym okresie jej rozwoju, oferowana praca Winiarskiego stanowi znaczący polski akcent.