Leon Wyczółkowski - katalog wystawy zorganizowanej w setną rocznicę urodzin artysty - część I
I. OBRAZY
1.Studium Włoszki.
Młoda kobieta w stroju ludowym włoskim, w pozycji siedzącej, po kolana, zwrócona 3/4 w prawo; tło zielonawobrunatne.
Ol. na pł., 93x74, nie sygn., na odwrociu naklejona dawna kartka z tytułem dzieła oraz datą r. 1876. MNW nr inw. 156.166.
2.Studium starej kobiety w czepcu koronkowym.
W półpostaci na wprost, siedząca w fotelu z założonymi rękami i pochyloną głową.
Ol. na pł., 90x66, sygn.: „L. Wyczółkowski 1876", MNW nr inw. 75.029.
3.Typy ludowe — Bojki.
Na tle płótna szkicowo malowane postacie trzech bojków w strojach ludowych; pierwszy od lewej młody chłopiec, zwrócony w prawo; drugi starszy mężczyzna w półpostaci, zwrócony w lewo; trzeci młodszy, zwrócony w prawo.
Ol. na pł., 43x53, sygn.: „L. Wyczółkowski 1879" MNK nr inw. 58.159.
4.Studium portretowe kobiety.
Ujęte w profilu, w kostiumie i w kapeluszu z woalem, ręce w zarękawku.
Ol. na tekt. podklejonej, 68x32, sygn.: „L. Wyczółkowski" 1879 r. Kraków", MNK nr inw. 58.158.
5.Alina (do „Balladyny" J. Słowackiego).
Postać martwej dziewczyny leżącej na murawie, na wpół przysłoniętej rosnącą dookoła roślinnością i kwiatami. Nad głową dziewczęcia unoszą się motyle, po prawej na murawie leży dzbanek z rozsypanymi malinami i nóż; w tle lasy.
Ol. na pł., 94x137, sygn.: „Leon Wyczółkowski 1880 Kraków", wł. ob. Czesława Kiełbińskiego, Kraków.
6. Portret mężczyzny z binoklami.
Postać poniżej kolan, zwócona 3/4 w prawo, z głową raczej na wprost, siedząca w niebieskim fotelu na tle wnętrza pokoju. W prawej ręce binokle, lewa spoczywa na poręczy fotela.
Ol. na pł., 122x72, sygn.: „L. Wyczółkowski 1880", MNW nr inw. 73.924.
7.Portret damy z fuksjami we włosach.
Postać poniżej kolan, zwrócona 3/4 w lewo, głowa w prawo. Kobieta w średnim wieku, w czarnej sukni z białym kołnierzem i mankietami z czerwonym obszyciem u wycięcia i wzdłuż zapięcia bluzy. W tle wnętrze pokoju z kwiatami po lewej w głębi.
Ol. na pł., 122x72, sygn.: „L. Wyczółkowski 1880", MNW nr inw. 73.923.
8.Portret damy.
W półpostaci stojącej, zwróconej 3/4 w lewo, w czarnej sukni z białym kołnierzem, w prawej ręce czerwony szal. Tło czerwone.
Ol. na pł., 97,5x64, sygn.: „L. Wyczółkowski 1881", MNW nr inw. 129.485.
9.Portret pani w niebieskiej sukni.
Popiersie młodej kobiety zwróconej 3/4 w lewo, w niebieskiej sukni i białym płaszczu narzuconym na ramiona, z kwiatami we włosach i przy kołnierzu; tło neutralne.
Ol. na pł., 81x53, sygn.: „L. Wyczółkowski 1881", MNP nr inw. 2053.
10.Gertruda Komorowska na saniach (szkic do obrazu).
Ciało zabitej spoczywa na saniach, przy koniach stoi woźnica, w głębi po lewej uzbrojeni hajducy;w tle zimowy krajobraz.
Ol. na tekt., 44x80, sygn.: „L. Wycz. 883", MNK nr inw. 152.152.
11.„Ujrzałem raz" — scena przy fortepianie.
Przy fortepianie młoda dama zwrócona profilem w prawo. Prawą rękę trzyma na klawiaturze, lewą odwraca nuty. Obok niej w głębi młody mężczyzna śpiewa, prawą rękę trzymając na piersiach. Za nutami bukiet białych i czerwonych drobnych kwiatów, w
tle wzorzysta tapetowana ściana i wiszący na niej obraz.
Ol. na pł., 73x57, sygn.: „L. Wyczółkowski 1884", MNW nr inw. 183.769.
12.Portret dziewczynki w niebieskiej sukni (siostra artysty).
W pozie siedzącej na wprost w czerwonym fotelu z pasiastą tkaniną przerzuconą przez poręcz. Sukienka niebieska w rękach kapelusz. Tło zielone z motywami ornamentalnymi, na posadzce dywan perski.
Ol. na pł., 125x64, sygn.: „L. Wyczółkowski 1884", MNW nr inw. 156.164.
13.Portret Aleksandra Gierymskiego.
W popiersiu, twarz okolona zarostem z wąsami; w niebieskim krawacie wpięta szpilka z perłą.
Ol. na tekt., 20x16, sygn.: „L. W. 1884", M. Sztuki w Łodzi.
14.W buduarze.
Dwie młode strojne kobiety stoją (jedna obrócona tyłem, druga profilem), przyglądając się marmurowemu popiersiu młodej kobiety, ustawionemu na postumencie na tle czerwonej draperii.
Ol. na pł., 81x49, sygn.: „L. Wyczółkowski 1885", MNW nr inw. 182.112.
15.Portret dziewczynki.
W pozie stojącej zwrócona 3/4 w prawo, w białej sukience przepasanej niebieską szarfą, oparta o siedzenie przykryte puszystą skórą zwierzęcą. Tło zielone.
Ol. na pł., 102x58,5, sygn.: „L.W." (1885), MNW nr inw. 181.091.
16.Łan zboża.
Pod lasem, u stóp zalesionego wzgórza — zboże; po prawej widoczne niebo z obłokami.
Ol. na pł., 16x31, sygn.: „L. Wyczół. 1885", MNK nr inw. 73.505.
17. Krowy na pastwisku.
Dwie leżące krowy i kilka stojących. Traktowane szkicowo.
Ol. na tekt., 20x31, sygn.: „L. Wyczółkowski 1887", MNK 152.292.
18.Wesołe pacholęta.
Dwóch roześmianych młodych chłopców w barwnych strojach paziów na łące pod lasem; jeden z nich w czapce na głowie siedzi na murawie, drugi leży z głową wspartą na kolanach towarzysza, trzymając gitarę w lewej ręce.
Ol. na pł., 68x50, sygn.: „L. Wyczółkowski" (1891), MNW nr inw. 127.909.
19.Portret rzeźbiarza Antoniego Kurzawy.
W półpostaci na wprost, w ciemnym płaszczu z podniesionym kołnierzem, z głową lekko pochyloną.
Ol. na pł., 64x54, nie sygn., MNW nr inw. 183.785.
20.Rybacy brodzący w wodzie.
Dwaj rybacy z sakami stoją po pas w wodzie. Pierwszy w profilu, po prawej, w czapce z daszkiem, drugi odwrócony, w kapeluszu słomianym.
Ol. na tekt., 22x36,5, sygn.: „L. Wyczół." (1891), Wł. Magdaleny Link w Krakowie.
21.Buraki.
Buraki w polu między chwastami i roślinnością.
Ol. na pł., 26x38, nie sygn., MNP nr inw. 102.
22.Rybak w słońcu.
W popiersiu, z lekka zwrócony w prawo, w czapce na głowie, na tle pól
Ol. na pł., 20x28, sygn.: „L. Wyczółkowski", MNP Dep. 14.
23.Rybak.
W popiersiu z głową zwróconą w prawo, w kapeluszu słomianym, z siecią na ramieniu; w tle krajobraz z wodą.
Ol. na pł., 36x30, sygn.: „L. Wyczółkowski 1891", MNK 150.257.
24. Skamieniały druid (studium do obrazu).
Duża skała w postaci brodatego mężczyzny zwróconego 3/4 w prawo, obrośnięta w wielu partiach mchem.
Ol. na pł., 150x92, nie sygn. (1892), MNW nr inw. 35.902.
25.Skamieniały druid (szkic do obrazu).
W pośrodku skała o kształcie ludzkim, obrośnięta mchem; w tle krajobraz z głazami.
Ol. na pł., 40x56, sygn.: „L. Wyczół. 1892", MNK 152.289.
26.Orka.
Woły kroczące w długim szeregu przez orne pole o dalekim horyzoncie, w pełnym oświetleniu słonecznym. Obok stoją parobcy; na planie pierwszym ekonom.
Ol. na pł. 72x124, sygn.: „L. Wyczółkowski 1892", MNW nr inw. 150.269.
27.Postać kobieca (Studium do obrazu „Gra w krokieta").
W całej postaci, odwrócona, z kijkiem krokieta w prawej ręce, na tle szkicowo zaznaczonego pola do gry z leżącą kulą.
Ol. na tekt. 32x19, sygn. po prawej u góry: „L. Wyczółkowski", po prawej u dołu: „1892 L. W.", MNK nr inw. 150.292.
28.Kopanie buraków II.
Rozległe pole, na planie pierwszym grupa złożona z trzech chłopów, siedzącej na ziemi kobiety oraz stojących obok chłopa i chłopki, obcinających nacie. W głębi widoczne postacie chłopów.
Ol. na pł., 45x70, sygn. „L. Wyczółkowski 1893", MNK nr inw. 73.430.
29.Kurhan na Ukrainie.
Na rozległym stepie kurhan na tle nieba po zachodzie słońca.
Ol. na pł., 70x74, sygn.: „L. Wyczółkowski 1894". Wł. pryw.
30.Głowa kobieca (Studium do obrazu „Gra w krokieta")
Odwrócona 3/4 w prawo, w tle wysokie krzewy.
Ol. na pł., 32x64, nie sygn., MNK 102.705.
31.Gra w krokieta.
Grupa trzech młodych kobiet w parku przy bramce krokietowej. Pierwsza po lewej wsparta o kijek stoi zwrócona ku dwom innym, również z kijkami. W głębi po lewej widoczne wysokie krzewy, po prawej barwny parasol ogrodowy. Od strony lewej padają
promienie słońca na stojące dwie kobiety oraz na ziemię.
Ol. na pł., 92x76, sygn.: „L. Wyczółkowski 1895", MNK nr inw. 73.452.
32.Gra w krokieta.
Kompozycja jw. Zmiany wynikają z silniejszego oświetlenia słonecznego, co zaznacza się zwłaszcza w odniesieniu do pierwszej postaci, w żywszych refleksach niebieskiej sukni drugiej postaci oraz w silnym rozjaśnieniu czerwieni sukni trzeciej.
Ol. na pł., 163x131, sygn.: „L. Wyczółkowski 1895", M. Sztuki w Łodzi.
33. Portret własny artysty.
Postać artysty po kolana przy sztaludze, na tle zieleni, zwrócona do widza, w kożuchu i kapeluszu, z paletą i pędzlem w lewym ręku. Prawa ręka przytrzymuje sztalugę.
Ol. na tekt., 61x42, nie sygn. MNK nr inw. 101.529.
34.Portret własny artysty z portretem rzeźbiarza Konstantego Laszczki.
Na tle wnętrza pracowni rzeźbiarskiej popiersie artysty w kapeluszu na głowie, zwrócone 3/4 w prawo. Nieco w głębi po prawej popiersie również w kapeluszu K. Laszczki. W pracowni porozstawiane rzeźby.
Ol. na kartonie, 70x98, sygn.: „L. Wyczół." (1895), MNK nr inw. 76.199.
35.Sarkofagi (szkic do obrazu).
W podziemnej krypcie stoją sarkofagi z rzeźbionymi postaciami królowej i króla na wiekach, oświetlone jasnym światłem wpadającym przez okno po lewej oraz różnokolorowym, przedzierającym się przez witraż po prawej.
Ol. na tekt., 46x67, sygn.: „L. Wyczółkowski 1896", MNK nr inw. 149.701
36.Portret własny artysty.
Popiersie na wprost. Czarny kapelusz głęboko nasunięty na głowę. Tle popielatoniebieskie.
Ol. na tekt. 35x37, sygn.: „Wyczół. 1896", MNP nr inw. 101
37.Rybak.
Rybak z wędkami, w całej postaci, w kapeluszu słomianym, zwrócony 3/4 w lewo, w pełnym słońcu, siedzi na zarzuconym trawą pomoście. Prawa noga opuszczona odbija się w wodzie, lewa założona na prawe kolano.
Ol. na pł., 125x86, sygn.: „L. Wyczółkowski 1896". M. Sztuki w Łodzi.
38.Chłopi.
Grupa złożona z pięciu brodatych chłopów, siedzących na ziemi w pełnym słońcu.
Ol. na pł., 58x72, sygn.: „L. Wyczółkowski 1896", MNW nr inw. 129.109.
39.Siewca.
Postać chłopa oświetlona słońcem, zwrócona 3/4 w prawo, kroczy z prawą ręką wyciągniętą do siewu.
Ol. na pł., 88x56, napis i sygn.: „Panu Sewerynowi Böhmowi na pamiątkę L. Wyczółkowski 1896". M. Górnośląskie w Bytomiu.
40.Portret prof. Rydygiera z asystentami.
W sali klinicznej na planie pierwszym postać profesora w białym płaszczu lekarskim. Po lewej w głębi za stołem, na którym wanienka z zielonawą cieczą, grupa złożona z sześciu lekarzy asystentów. Po prawej za profesorem retorty z różnokolorowymi
płynami.
Ol. na pł., 140x115, sygn.: „L. Wyczółkowski 1897". Wł. pryw.
41.Karykatura Jacka Malczewskiego.
Jacek Malczewski w lewym profilu, jako faun siedzi na postumencie z paletą w ręku i z pędzlami zwrócony do dwóch rusałek, patrzących na niego z uśmiechem. Po prawej u dołu czarny kot. W tle zielonym zarysy tańczących postaci.
Pastel na kart. 97x148, sygn.: „L. Wyczółkowski 1897, Kraków", M. Śląskie, Wrocław.
42.Stańczyk.
Stańczyk w półpostaci siedzi z głową opuszczoną, zakrytą prawą dłonią. Obok skrzynia z kukiełkami, ustawionymi również na półce w głębi. Po lewej widoczna scena teatrzyku.
Ol. na pł., 99x139, sygn.: „L. Wyczół. 1898", MNK nr inw. 152.069.
43.Studium starego chłopa.
Chłop przedstawiony w całej postaci w pozie siedzącej z opuszczoną głową, odziany w sukmanę. Tło szkicowo traktowane.
Pastel na pł., 150x90, sygn,: „L. Wyczółkowski 1899", MNK nr inw. 136.107.
44.Wnętrze kościółka w Dębnie.
Widok na prezbiterium i ołtarz główny z otwartym tryptykiem. Widoczna belka tęczowa i malowany strop.
Ol. na pł., 88x68,5, sygn.: „L. Wyczół.", MNW nr inw. 158.051
.
45.Portret Ireny Solskiej.
W całej postaci siedzi zwrócona 3/4 w prawo w stylowej, różowej sukni. Tło neutralne.
Pastel na kart., 115x80, sygn.: „L. Wyczół." (1899). Wł. pryw.
46.Portret Józefa Chełmońskiego.
W popiersiu, zwrócony na wprost z głową wspartą na prawym ręku.
Pastel na kart., 40x70, sygn.: „L. Wyczółkowski 1900", MNK nr inw. 73.427.
47.Portret Konstantego Laszczki.
Rzeźbiarz ujęty w półpostaci siedli w pracowni przy stole z rzeźbą aktu kobiecego w obu rękach. W tle po prawej płaskorzeźba z popiersiem Wyczółkowskiego; po lewej w ramach za szkłem motyle, nad nimi wypchane ptaki i rzeźba.
Pastel na kart., 120,5x110,5, sygn.: „L. Wyczół. Laszczce" (1901). Wł. Akademii Sztuk Plastycznych w Krakowie.
48.Portret własny artysty w binoklach.
W popiersiu zwróconym lekko w prawo.
Ol. na tekt., 45x68, sygn.: L. Wyczółkowski 1902". Wł. pryw.
49.Portret Idalii Pawlikowskiej.
Postać damy w pozycji stojącej, poniżej kolan, w czarnej sukni i kapeluszu, w czerwonym płaszczu przybranym futrem.
Pastel na kart., 96,5x62, sygn.: „L. Wyczół. 1902". M. Śląskie, Wrocław.
50.Portret art. dram. Przybyłko Potockiej.
Popiersie młodej kobiety zwrócone na wprost, w białym szalu, na różowym tle.
Pastel na kart., 68x40, sygn.: „L. Wyczół. 1902", MNK nr inw. 150.270.
51.Rybak.
W popiersiu na wprost, w słomkowym kapeluszu uciętym u góry przez brzeg obrazu, z siecią zarzuconą przez prawe ramię, na tle nieba.
Pastel na kart., 44x58, sygn.: „L. Wyczół. 1903". Wł. Prof. Jana Glatzla, Kraków.
52.Portret art. dram. Siennickiej.
Popiersie młodej kobiety siedzącej w fotelu, zwrócone profilem w lewo.
Pastel na kart., 68x54, sygn.: „Feliksowi Jasieńskiemu L. Wyczół. 1903", MNK nr inw. 152.127.
53.Kaczeńce.
Liczne kępy kaczeńców rosnących na łące.
Pastel na kart. 78x128, sygn.: „L. Wyczół. 1903". Wł. pryw.
54.Portret Zofii z Sokołowskich Tadeuszowej Cybulskiej.
Postać młodej damy na wprost, w niskim fotelu, w szarej spódnicy i fioletowo-zielonawej bluzce oraz w liliowo-szarym kapeluszu z rękoma założonymi na kolanach. Tło podmalowane.
Ol. na pł., 132x66, nie sygn. (1903). Wł. Tadeusza Cybulskiego, Kraków.
55.Portret Józefa Kotarbińskiego.
W popiersiu na wprost po lewej stronie kartonu, lekko pochylony.
Pastel na kart., 63x96, sygn.: „L. Wyczół. 1903". Wł. Państw. Teatr im. J. Słowackiego w Krakowie.
56.Czarny Staw.
Część stawu u stóp gór przysłoniętych częściowo mgłą, ujętych tylko do pewnej wysokości.
Pastel na kart., 98x72, sygn.: „L. Wyczół. 1904", MNK nr inw. 70.054.
57.Morskie Oko.
Część jeziora u stóp jednego ze szczytów Mięguszowieckich, zasłoniętego niemal całkowicie mgłą. W żlebach ślady śniegu. W wodzie jeziora odbicie wznoszących się nad nim skał.
Pastel na kart., 98x72, sygn.: „L. Wyczół. 1904", MNK N. D. 1719.
58.Portret Stefana Żeromskiego z synem.
W półpostaci na wprost, w pozie siedzącej, na werandzie; przedstawiony na tle gór, trzyma synka (w białym ubraniu) na kolanach.
Pastel na kart., 77137, sygn.: „L. Wyczół. 1904". MNP nr 117.
59.Karykatura J. Mehoffera i J. Pankiewicza.
Nad Paryżem z wieżą Eiffla i katedrą Notre Dame wznosi się na błękitnym niebie promienista tarcza słońca z twarzą Mehoffera, na którą zachodzi od prawej księżyc z głową Pankiewicza, ujętą w profilu.
Pastel na kart., 47,5x70, sygn.: „L. Wyczół. 1904", MNK nr inw. 150.232.
60.Wrażenie z Tatr.
Fragment skal z piatem śniegu w żlebie, schodzących do jeziora o drobnych, spokojnych falach.
Pastel na kart., 80120, sygn.: „L. Wyczół. 1905", MNK nr inw. 70.408.
61.Krajobraz Tatrzański.
Szczyty skalne z zalesionymi zboczami.
Pastel na kart., 62x96, sygn.: „L. Wyczółkowski 1905", MNK N. D. 2658.
62.Kościół Bożego Ciała w Krakowie.
Fasada kościoła z wieżą.
Pastel na kart., 50x34, sygn.: „Laszczce L. Wyczół." (1905). Wł. pryw.
63.Las w Zakopanem w słońcu.
Pnie drzew z widocznymi dolnymi gałęziami. Na planie pierwszym po prawej dwa kamienie, dalej roślinne poszycie oraz głębia lasu.
Pastel na kart., 5061, sygn.: L. Wyczół. 1905", MNK nr inw. 152.105.
64.Morskie Oko o zmierzchu.
Fragment jeziora z okalającymi go skałami, ujętymi do niewielkiej wysokości i odbijającymi się w spokojnej ciemnej tafli jeziora.
Pastel na kart., 60x86, sygn.: „L. Wyczół. 1905". Wł. Prof. Jana Glatzla, Kraków.
65.Krajobraz Tatrzański.
Widok z Wrót Chałubińskiego na dolinę „Za Mnichem". Sąsiednie szczyty wyłaniają się z chmur częściowo zalegających doliny.
Pastel na kart., 80x110, sygn.: „L. Wyczół. 1905". Na odwrociu ręką artysty napis: „z Wrót Chałubińskiego", widok na dolinę „Za Mnichem" (dn. 24. VIII. 1905 około południa). Wł. prof. Jana Glatzla, Kraków.
66.Morskie Oko.
Fragment jeziora w oświetleniu słonecznym, z częścią skał przybrzeżnych w głębi. Na planie pierwszym kosodrzewina.
Ol. na tekt., 30x23, nie sygn., MNK N. D. 1740.
67.Kwiaty, motyw z Grenady.
Krzak o gałęziach pokrytych białymi kwiatami na tle szkicowo zaznaczonej architektury.
Pastel na kart., 78x108, sygn.: „L. Wycz. (Generaif), Grenada 1905", MNK nr inw. 136.103.
68.Grenada.
Widok ogólny miasta na tle pasma gór.
Pastel na kart., 51x61, sygn.: „Grenada miasto L. Wyczół. 1905", MNK nr inw. 136.106.
69.Karykatura redaktora W. Prokescha.
W całej postaci silnie wydłużonej, na tle kwiatów lekko zaznaczonych. W ręku kapelusz.
Napis: „Tasiemiec polski czyli coś długiego do pisania alias W. Prrrrr Jasieński KL. LW." oraz sygnatura: „L. Wyczół. 1903".
Pastel na tekt., 90x28. (Dzieło wspólne Konstantego Laszczki i Leona Wyczółkowskiego, MNK nr inw. 150.242.
70.Martwa natura z wazonem.
Wazon na tle chińskiego parawanu. Po lewej otwarte okno i widok na drzewo w ogrodzie.
Ol. na pi, 66x88, sygn.: „L. Wyczółkowski 1905", MNW nr inw. 128.508.
71.Czarny Staw.
Część jeziora zamkniętego w głębi ciemną ścianą skał z usypiskami i żlebami. Skały widoczne tylko do pewnej wysokości, po lewej na planie pierwszym część brzegu z kosodrzewiną.
Ol. na pł., 8099, xsygn.: „L. Wyczół. 1906", MNK nr inw. 152.134.
72.Widok Murania.
Szczyt Murania przysłonięty ciężkimi szarymi chmurami, wznoszącymi się nad zalesionym szczytem góry na planie pierwszym. W tle po lewej zarysy innych szczytów.
Ol. na pł., 81x100, sygn. na odwrociu: „L. Wyczół. 1906", MNK N. D. 1904.
73.Akt.
Postać młodej kobiety odwróconej do widza plecami, siedzącej w fotelu z zarzuconą przez poręcz ciemną fioletową draperią. W tle ciemna kotara.
Ol. na pł., 76x80, sygn.: „L. Wyczółkowski 1907", MNK nr inw. 58.162.
74.Portret Feliksa Jasieńskiego w stroju arabskiego szeika.
W całej postaci zwróconej profilem w prawo. Głowa w 3/4 do widza. Tło neutralne.
Ol. na pł., 133x60, nie sygn. (ok. 1908?), MNK nr inw. 152.262.
75.Portret Erazma Barącza.
Popiersie mężczyzny z ciemną brodą zwrócone z lekka 3/4 w prawo, we wschodniej szacie żółto-brunatno-fioletowej, otwartej na piersiach. Tło neutralne.
Ol. na pł., 69x61, sygn.: „L. Wyczół." (ok. 1908?), MNK nr inw. 58.395.
76.Akt.
Ciało młodej kobiety leżącej na popielatym posłaniu z twarzą zasłoniętą lewym wyciągniętym ramieniem. W tle srebrzysto-żółtawa makata. Po prawej odsunięta czerwona kotara.
Ol. na pł., 53,5x87,5, sygn.: „L. Wyczół." (ok. 1908?) MNK nr inw. 152.261.
77.Morze z Połągi II.
Poruszone fale morskie. Nad nimi niebieskie niebo z białymi obłokami.
Ol. na pł., 32x50, sygn.: „L. Wycz. 08", MNK nr inw. 150.130.
78. Morze z Połągi III.
Wybrzeże z sosenkami. Po prawej wyniosłe sosny, nad zielonawym morzem niebo z białymi chmurami.
Ol. na tekt., 34x50, sygn.: „L W 08", MNK 150.134.
79.Morze z Połągi V.
Fragment wybrzeża z sosenkami. Morze z szarymi falami, nad nim szare pochmurne niebo.
Ol. na pł., 32x51, sygn.: „L. Wyczół. 1908", MNK nr inw. 150.129.
80.Portret własny artysty.
W popiersiu na wprost. Okulary, żółty kołnierz koszuli i brązowy krawat. Tło neutralne.
Ol. na tekt., 39x52, sygn. po prawej: „L. Wyczół.", po lewej oł. „L. W. 1908", MNK nr inw. 150.140.
81.Białe róże.
Bukiet białych róż w błękitnym wazonie na tle błękitno-brunatnej wzorzystej makaty.
Ol. na pł., 80x78, sygn.: „Wyczół. 1908". M. Górnośląskie w Bytomiu.
82.Róże żółte i białe.
Bukiet w niebieskim wazonie na stole z zieloną makatą chińską, obok wazonu brązowe popiersie kobiety.
Pastel na kart., 72x62, sygn.: „L. Wyczół. 909", MNK nr inw. 152.270.
83.Kaczeńce.
Kwiaty w biało-niebieskim wazonie na tle dwu makat, zielonej i niebieskiej.
Ol. na pł., 66x86, sygn.: „L. Wyczół. 909 21/5", wł. pryw.
84.Karykatura Feliksa Jasieńskiego i kardynała Puzyny.
Jasieński widoczny w półpostaci, z wyolbrzymionymi rysami twarzy, w okularach, pożera pomniejszoną postać kardynała w purpurze.
Pastel na tekt., 69x61, sygn.: „L. Wyczół. 1909", MNK 150.230.
83. Karykatura Feliksą Jasieńskiego „Japończyk w Galicji".
Zwrócony profilem w lewo, w całej postaci, dźwiga stosy dzieł sztuki.
Pastel na tekt., 86x59, sygn.: „L. Wyczół.", MNK nr inw. 150.245.
86.Portret Józefa Chełmońskiego.
Postać artysty stojącego na tle krzewów obok rozłożonego na ziemi sprzętu malarskiego.
Pastel na papierze naklejonym na kartonie, 68x48, sygn.: „L. Wyczół. 1910", MNK 58.160.
87.Widok Wawelu.
Od strony Dębnik, z galarem na pierwszym planie.
Akw. na pap., 33x43, sygn.: „L. Wyczół. 1910", MNW 183.270.
38. Cerkiew w Jamnie.
Cerkiew z dzwonnicą na tle zalesionego wzgórza.
Pastel na kart., 48x68, sygn.: „L. Wyczół. 910", MNK nr inw. 58.163.
89.Kopanie buraków III.
Na pierwszym planie stojąca na polu kobieta obcina nać buraczaną, obok siedzi chłop z motyką, w głębi kobieta i stado krów. W tle widoczne duże sterty.
Ol. na pł., 63,5x78, sygn.: „L. Wyczół. 1911", MNW nr inw. 126.314.
90.Martwa natura z samowarem.
Ma stole ustawionym ukośnie klosz z owocami, karafka z zielonym napojem, fiołki w wazonie oraz w głębi samowar, nakrycia i szklanki.
Akw. na kart., 100x70, sygn.: „L. Wyczół. 1911". Wł. Ireny Weissowej w Krakowie.
91.Martwa natura z rybami.
Na pierwszym planie półmisek z rybami, nieco dalej zielona misa z owocami, obok jarzyny rozłożone na stole.
Akw. na kart.. 70x100, sygn.: „L. Wyczół. 1911" oraz dedykacja ołówkiem ręką artysty: „P-u Duszyńskim w upominku w roku pamiętnym 1915".. M. Górnośląskie w Bytomiu.
92.Krajobraz z Ukrainy.
Widok miasteczka z cerkwią po lewej na tle rzeki i rozległego krajobrazu.
Ol. na pł., 44x63, sygn.: „L. Wyczół. 1911", MNK nr inw. 58.157.
93.Krajobraz z Ukrainy.
Rozległe pola ze stertami zboża, na dalszym planie maszyny rolnicze.
Ol. na pł., 43x63, sygn.: „Kochanemu Dyrektorowi L. Wyczół. 1912". Wł. pryw.
94.Martwa natura.
Na stole przykrytym wzorzystym kilimem misa z owocami po lewej oraz wazon chiński po prawej, w głębi misa błękitna i luźno leżące na stole owoce i serweta.
Akw. na kart., 68x82, sygn. „L. Wyczół. 1912". Wł. pryw.
95.Portret własny artysty.
W popiersiu lekko zwróconym w prawo, w kapeluszu; tło brunatne z zaznaczonym błękitnym wazonem.
Akw. na pap., 48x40, sygn.: „L. Wyczół. 1913". Wł. pryw.
96.Widok na Most Dębnicki.
Widok z góry wawelskiej na Wisłę, Zwierzyniec i Salwator. W dali Kopiec Kościuszki i Bielany.
Akw. 49,5x25, sygn.: „L. Wyczół. 1914", MNK nr inw. 150.153.
97.Warszawa — motyw ze Starego Miasta.
Szczyty i dachy starych domów.
Akw. na kart., 50x63, sygn.: „L. Wyczół. 1915", MNP 994.
98.Dziedziniec arkadowy Zamku Wawelskiego.
Widok z sieni bramy wjazdowej zamku spod łuku na ścianę wschodnią skrzydła zamkowego. Na pierwszym planie podłucze z rozetami.
Rys. kredką litograf, i akw. na kart., 78x100, sygn.: „L. Wyczółkowski 1917". Wł. ob. Tadeusza Sochy w Krakowie.
99. Kaczeńce.
Na stole kwiaty w wysokim krysztale, po lewej okrągłe pudełeczko, w tle chińska makata.
Ol. na pł., 8760, sygn.: „L. Wyczół" (1917), MNK nr inw. 152.260.
100.Warszawa — Stare Miasto.
Dachy kamienic Starego Miasta.
Akw. i kredka na kart., 48x63, sygn.: „L. Wyczół. 1918". Wł. pryw.
101.Portret własny artysty.
W popiersiu zwróconym 3/4 w prawo, z siwą bródką i wąsami.
Pastel na kart., 50x65, sygn.: „L. Wyczół. 1921". Wł. Akademii Sztuk Plastycznych w Krakowie.
102.Anemony.
Na szarym neutralnym tle dwa flakony z anemonami. Pierwszy po prawej kryształowy z fioletowo-niebieskimi kwiatami, drugi zielony, stojący za pierwszym z czerwonymi i liliowymi anemonami.
Akw. na pap., 355x2, sygn.: „L. Wyczół. 1927". Wł. pryw.
103.Kwiaty.
W dwóch flakonach stojących obok siebie na stole blade kwiaty letnie.
Akw. na kart., 94,5X74, sygn.: „L. Wyczół. 1931" i dedykacja: „W upominku od nas obojga z najserdeczniejszymi życzeniami dla Was dn. 26/12. 1932". Wł. pryw.
104.Okno w Gościeradzu.
Fotel w pokoju przed otwartym oknem z widokiem na krzewy w ogrodzie.
Akw. i tusz na kart., 68X48, nie sygn. Wł. pryw.
II. RYSUNKI
105.Szkic portretowy.
Popiersie brodatego mężczyzny, zwróconego w prawo w czapie futrzanej.
Rys. oł. 29x20,6, sygn.: „L. W. 1885". MNK nr inw. 148.032.
106.Rybacy.
Dwie rybaczki i rybak w wodzie przy sieci.
Rys. oł. 22,3x36,5, sygn.: „L. Wycz. 1885", MNK nr inw. 148.019.
107.Rybak z siecią.
Rybak po kolana w wodzie z siecią na tle krajobrazu.
Rys. oł. 21,7x6,3, sygn.: „L. Wycz. 1885". MNK nr inw. 148.018 a.
108.Rybacy.
Dwaj rybacy przy naprawie sieci.
Rys. oł. 24,2x26,5, sygn.: „L. W." (1885). MNK nr inw. 148.018 b.
109.Stary góral (Tomek Gadeja).
Postać starego chłopa, ujęta po kolana; siedzi na wprost widza, z założonymi rękoma, z głową pooraną zmarszczkami, pochyloną, z guńką zarzuconą na kożuch.
Rys. kred., 82x56, sygn.: „L. Wyczół. 1901". MNK nr inw. 152.110.
110.Na burakach (studium do obrazu).
Pole buraków z grupą pracujących, złożoną z dwu kobiet i jednego chłopa.
Rys. kred. , 56,8x43,7, sygn.: „1903 Studium do obrazu L. Wycz.". MNK nr inw. 149.991.
111.Orka.
Długi szereg wołów z pługami.
Rys. oł., 20x32, sygn.: „L. Wyczółkowski (przed r. 1904) ". MNW nr inw. 182.148.
112.Orka w polu.
Kilka pługów z wołami oraz oracze.
Rys. oł., 17,9x22,2, sygn.: „L. W. 1907". MNK nr inw. 147.969.
113.Orka (szkic).
Para wołów z pługiem na planie pierwszym, w głębi druga; w tle krajobraz.
Rys. oł., 10,9x17,7, sygn.: „L. W. 1907". MNK nr inw. 147.930.
114.Orka (szkic).
Chłop orzący parą wołów, w tle krajobraz.
Rys. oł., 11,1x17,9, sygn.: „L. W." (1907). MNK nr inw. 147.934.
115.Orka (szkic).
Dwie pary wołów z pługiem, przy nich dwóch parobków.
Rys. oł., 11,2x17,8, sygn.: „L. W." (1907). MNK nr inw. 147.939.
116.Orka (szkic).
Dwie pary wołów zaprzężone do pługa na tle krajobrazu.
Rys. oł., 20,9x32,3, sygn.: „L. W." (1907). MNK nr inw. 148,046.
117.Feliks Jasieński w stroju wschodnim (studium do portretu).
Dwa studia F. Jasieńskiego w całej postaci, w stroju wschodnim, na jednym kartonie.
Rys. kred. na kart., 68,8x58,2, sygn. „L. Wyczół. 908". MNK nr inw. 150.306.
118.Gobeliny wawelskie.
Nawa główna katedry z zawieszonymi gobelinami.
Rys. oł., tusz i akw., 66x42, sygn.: „L. Wyczół." (1920). MNP nr inw. 1882.
119.Ratusz w Sandomierzu.
Rys. tusz. i akw., 49x35, sygn.: „L. Wyczół." (1921). MNW nr inw. 74.138.
120.Las.
Wnętrze lasu świerkowego.
Smoła wydrap. 67x48, sygn.: „L. Wyczół. 1928". MNW nr inw. 146.294.
121.Las.
Wnętrze lasu w oświetleniu słonecznym.
Smoła wydrap., 68x51, sygn.: „L. Wyczół. 1935". M. im. Wyczółkowskiego w Bydgoszczy.
III. GRAFIKA
122.Chłop krakowski.
W popiersiu, na wprost, w stroju ludowym w kapeluszu.
Oleolit., 42x28, sygn.: „L. Wyczół. 1901". MNK nr inw. 85.471.
123.Portret własny artysty. W popiersiu na wprost.
Akwatinta, 16,6x23,2, sygn.: „Feliksowi Jasieńskiemu L. Wyczół. pierwsza praca graficzna d. 19/5 902". MNK nr inw. 148.131.
124.Głowa starej kobiety.
Głowa starej kobiety wiejskiej, zwróconej 3/4 w lewo, w chustce na głowie.
Fluoroforta, 17,7x8,7, sygn.: „L. W." (trawione) oraz oł. „W. Wyczół. Fluoroforta" (1903). MNK nr inw. 148.115.
125.Popiersie starego chłopa
Zwrócone 3/4 w prawo.
Fluoroforta, 17,8x12,7, sygn. (trawiona): „L. W." oraz oł. „Fluoroforta L. Wyczół." (1903). MNK nr inw. 148.120.
126.Br. Jeremi art. dram.
W popiersiu zwrócona w lewo.
Fluoroforta, 34,6x26,7, sygn.: „L. Wyczół. I. 1903 fluoroforta", MNK nr inw. 150.021.
127.Rybak.
Popiersie rybaka w kapeluszu na tle sieci.
Fluoroforta, 32,8x38,5, sygn.: „L. W." (1903). MNK nr inw. 148.118.
128.Konstanty Laszczka.
W popiersiu, zwrócony 3/4 w prawo.
Akwaforta, 18,7X19,5, sygn.: „Oforta (sic) L. Wyczół. 1904". MNK nr inw. 148.185.
129.Chłop krakowski.
W całej postaci, siedzi na krześle.
Oleolit, 60x42,5, sygn.: „L. W. 1904". MNK nr inw. 148.206.
130.Portret Feliksa Jasieńskiego.
W popiersiu, na wprost, z głową pochyloną.
Akwatinta, 24x29,9, sygn.: „1906 Próba I. stan L. Wycz.". MNK nr inw. 148.110.
131.Las (Z Teki Tatrzańskiej 1906).
Akwatinta, 27,537,x5, niesygn., MNK nr inw. 148.178.
132.Czarny Staw (Z Teki Tatrzańskiej 1906).
Fragment jeziora z okalającym je wybrzeżem skalnym.
Akwatinta, 23,2x33,7, sygn.: „L. Wyczół." MNK nr inw. 148.173.
133.Głowa górala.
W profilu prawym, w kapeluszu, z fajką.
Ruletka (roulette) 26,5x30,6, sygn.: „L. Wyczół. I. stan" (1907). MNK nr inw. 150.023.
134.Głowa górala.
W profilu prawym, w kapeluszu, z fajką.
Ruletka (roulette), 26,5x30,6, sygn.: „L. Wyczół. 1907. II. stan", MNK nr inw. 148.137.
135.Krajobraz (Z Teki Litewskiej, Kraków 1907).
Krajobraz z drzewami.
Litogr., 21,5x34, nie sygn. MNK nr inw. 143.508.
136.Krajobraz (Z Teki Litewskiej, Kraków 1907).
Litogr., 18x37, nie sygn. MNK nr inw. 143.508.
137.Krajobraz (Z Teki Litewskiej, Kraków 1907).
Litogr., 14,5x32, nie sygn. MNK nr inw. 143.508.
138.Rybak.
Głowa rybaka na wprost, w kapeluszu słomianym.
Akwaforta, 23,7x27,5, sygn. „L. Wyczół. I. stan" (1908) MNK nr inw. 148.169.
139.Rybak.
Głowa rybaka na wprost, w kapeluszu słomianym.
Akwaforta, 23,7x27,5, sygn. „L. Wyczół." (1908) MNK nr inw. 148.168.
140.Rybak.
Głowa rybaka na wprost, w kapeluszu słomianym, na tle sieci.
Miękki werniks (vernis mou), 24x34, sygn.: „L. Wyczół. 908" MNK nr inw. 148.166.
141.Rybak.
Popiersie rybaka, w kapeluszu słomianym, na tle sieci.
Miękki werniks (vernis mou), 41,1x30,3, sygn.: „L. Wyczół." (1908) MNK nr inw. 148.167.
142. Dziewczyna krakowska.
W popiersiu, zwrócona profilem w lewo, w stroju ludowym.
Miękki werniks (vernis mou), 32X25, sygn. „L. Wyczół." (1908) MNK nr inw. 148.157.
143. Szymon Tatar.
Stary góral, w popiersiu na wprost, w kapeluszu, z brodą wspartą na ręku.
Miękki werniks (vernis mou),27,5X23,5 , sygn. „L. Wyczół. vernis mou (Szymon Tatar)" (1908) MNK nr inw. 148.180.
144.Sosny z Połągi.
Dwie stare sosny ze splecionymi koronami.
Algrafia, 37,7x26,7, sygn.: „L. Wyczół. Połąga 98" (sic) (1908). MNK nr inw. 148.145.
145.Trzy sosny.
Miękki werniks (vernis mou), 28,6x33, sygn. „L W 08" MNK nr inw. 148.225.
146.Rybacy huculscy (Z Teki Huculskiej 1910).
Trzech hucułów nad rzeką. Jeden z nich z zarzuconą w wodę wędką.
Litogr., 49x63, sygn. „L. Wyczół. Jaremcze 910" MNK nr inw. 143.507.
147.Zaprzęgi końskie w polu.
Ceratoryt, 14,3x22,3, sygn. „L. Wyczół." (1912), MNK nr inw. 148.160.
148.Orka.
Woły zaprzężone do pługa, zwrócone w prawo. Obok po lewej parobek.
Litogr. 35,7x48,1, sygn. „L. Wyczół. 1913" MNK nr inw. 148.219.
149.Motyw z Kazimierza Lubelskiego.
Fasada starego domu z attyką.
Litogr. barwna, 40,3x47,7, sygn. „L. Wyczół. 1918". MNK nr inw.. 148.220.
150.Lublin. Brama Grodzka (2 Teki Lubelskiej, Kraków 1918/19).
Litogr. barwna, 33x27,5, sygn. „L. Wyczół.". MNK nr inw. 143.511.
151.Lublin. Dzielnica Żydowska (Z Teki Lubelskiej, Kraków 1918/19).
Litogr. 37x27, sygn.: „L. Wyczół.". MNK nr inw. 143.511.
152.Warszawa. Rynek Starego Miasta.
Fragment rynku z wodotryskiem z syreną.
Litogr. 51x92, sygn.: „L. Wyczół." (1919). MNK nr inw. 150.497.
153.Motyw z Białowieży.
Potężny pień starego drzewa w otoczeniu mniejszych drzew.
Litogr. 49,2x38,5, sygn.: „L. Wyczół. 1921. Malowane na kamieniu". MNK nr inw. 148.222.
154.Martwa natura.
Owoce w misie, kielich kryształowy i wazon na tle wzorzystej ściany.
Litogr. 32,3x33, sygn.: „(kamień) L. Wyczół. 1921". MNK nr inw. 148.198.
155.Puszcza Białowieska.
Pień starego dębu, w głębi drugi.
Litogr. 34x42,3, sygn.: „L. Wyczół 1922 sposób pędzlowy". MNK nr inw. 149.968.
156.Portret Erazma Barącza.
W popiersiu, zwrócony 3/4 w prawo, we wzorzystej szacie.
Litogr. 47,5x38, sygn.: „L. Wyczół. 1922". MNK nr inw. 149.997.
157.Fryderyk Chopin (wg portretu E. Delacroix).
W popiersiu, zwrócony 3/4 w lewo.
Litogr. 40,8x31,7, nie sygn. MNK nr inw. 149.995.
158.Kwiaty.
Prymule.
Litogr. 33x26,4, sygn.: „L. Wyczół. 1923 l/s tusz kreda". MNK nr inw. 148.197.
159.Kraków. Kościół św. Piotra.
Dach ze szczytem fasady i kopułą.
Litogr. 31,7x39,2, sygn.: „(tusz) L. Wyczół. 1924". MNK nr inw. 153.334.
160.Kościół Mariacki w Krakowie.
Widziany z dachu od strony wschodniej. Z lewej strony dach kościoła św. Barbary, w głębi fragment miasta z ratuszem.
Litogr. 30,6x38,3, sygn.: „kreda — L. Wyczół. 1924". MNK nr inw. 153.333.
161.Dęby.
Trzy dęby, jeden po prawej na planie pierwszym, dwa w głębi.
Litogr. 26,8x36,4, sygn.: „L. Wyczół. 1924 (sposób pędzlowy)". MNK nr inw. 153.331.
162.Okiść.
Sosny w śniegu.
Litogr. 34,5x25,0, sygn.: „L. Wyczół. 1925 sposób pędzlowy". MNK nr inw. 154.037.
163.Anemony w krysztale.
Litogr. 47,5x34,7, sygn.: „sposób pędzlowy L. Wyczół. 1925". MNK nr inw. 153.592.
164.Wnętrze kościoła Mariackiego (Z Teki „Kościół Mariacki").
Prezbiterium z ołtarzem Wita Stwosza.
Litogr. 48x38, sygn.: „L. Wyczół. 1926 kreda-tusz". MNK nr inw. 154.454.
165.Toruń. "Wnętrze kościoła Mariackiego.
Widok przez nawy na chór muzyczny.
Litogr. 53x30, sygn.: „L. Wyczół.". Wł. pryw.
166.Kwitnące jabłonie.
Dwa drzewa w pełnym kwieciu
Litogr. 33x40, nie sygn. (1933). MNK nr inw. 155.657.
IV. RZEŹBA
167.Antolka.
Popiersie młodej wiejskiej dziewczyny.
Brąz, MNK nr inw. 78.735.
168.Sarkofagi (model do obrazu).
Gips.
Przybyły podczas druku
169.Czarny Staw.
Fragment wybrzeża z odbiciem w wodzie.
Akwarela, 33x46,5, sygn.: „Pani Janinie Koschowej ofiaruje L. Wyczół. Kwiecień Maj 1913". Wł. mgr. Stanisława Koscha, Kraków.
170.Portret prof. Mariana Sokołowskiego.
W pozycji stojącej, wsparty o stół, zwrócony 3/4 w lewo, głowa lekko w prawo. W tle zarysy malowideł i dzieł sztuki.
Pastel na kart.,. 140x108, sygn. „Prof. M. Sokołowskiemu Leon Wyczółkowski 1899". Wł. pryw.
171.Fiołki.
Bukiet w wazonie na tle szarej makaty.
Pastel na kart., 45x58, sygn. „Panu Karolowi L. Wyczół., 909", wł. pryw.
172.Laki.
Różnokolorowe kwiaty na łodygach, tło szare.
Pastel na kart., 71x53, sygn. „L. Wyczół. 910", MNK. nr inw. 58.156.
173.Morskie Oko.
Fragment jeziora z kosodrzewiną na planie pierwszym.
Ol. na tekt., 32x24, MNK ND 1740.
174.Młody Hucuł.
W popiersiu na wprost, w kapeluszu na głowie.
Rys. węglem, 49x62, sygn. „L. Wyczół. 1901", MNK nr inw. 152.046.
175.Szkic do portretu art. dram. Sulimy.
Młoda kobieta w półpostaci, siedzi na wprost na fotelu, z głową opartą na poręczy.
Rys. oł., 37x26, sygn. „L. Wyczół.", MNW nr inw. 182.152.
176.Drzewa w śniegu.
Drzewa w śniegu na tle krajobrazu.
Litogr. 50x35, M. im. Wyczółkowskiego w Bydgoszczy nr inw. 126.
177.Krajobraz.
Cienista droga w lasku brzozowym.
Litogr. 46x32, sygn. „L. Wyczół. 1933", wł. pryw.
178.Kwitnące jabłonie.
Dwa kwitnące drzewa w sadzie.
Litogr. 50x42, sygn. „L. Wyczół. 1933", wł. pryw.
SPIS TABLIC
Tabl. 1.
Włoszka nr 1.
2.Alina nr 5.
3.Gertruda Komorowska nr 10.
4.„Ujrzałem raz" nr 11.
5.Portret dziewczynki w niebieskiej sukni nr 12.
6.Rybacy r. 1889.
7.Wesołe pacholęta nr 18.
8.Buraki nr 21.
9.Kopanie buraków I.
10.Rybak nr 23.
11.Orka nr 26.
12.Gra w krokieta nr 31.
13.Portret własny artysty z portretem Konstantego Laszczki nr 34.
14.Sarkofagi
15.Portret własny artysty nr 36.
16.Chłopi nr 38.
17.Siewca nr 39.
18.Portret prof. Rydygiera z asystentami nr 40. . 19. Studium starego chłopa nr 43.
20.Wnętrze kościółka w Dębnie nr 44.
21.Portret Józefa Chełmońskiego nr 46.
22.Portret Art. Dram. Przybyłko Potockiej nr 50.
23.Morskie Oko nr 57.
24.Las w Zakopanem nr 63.
25.Grenada nr 68.
26.Portret Kasprowicza.
27.Białe róże nr 81.
28.Martwa natura z rybami nr 91.
29.Las nr 121.
30.Lublin. Dzielnica Żydowska nr 151.
OBJAŚNIENIA SKRÓTÓW
MNK - Muzeum Narodowe w Krakowie
MNW - Muzeum Narodowe w Warszawie
MNP - Muzeum Narodowe w Poznaniu
M - Muzeum
Wł. - własność
nr inw. - numer inwentarza
N. D. - numer depozytu
akw. - akwarela
ol. na pł. - olej na płótnie
ol. na tekt. - olej na tekturze
kart. - karton
pap. - papier
rys. - rysunek
oł. - ołówek
kred. - kredka
litogr. - litografia
sygn. - sygnowany
pryw. - prywatna