Podobne w tej kategorii
Wymiar
65 x 85 cm
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygn. i dat. p. d.: "Joniak 97"
Datowanie
1997
Proweniencja
z kolekcji rodziny artysty
na odwrocie:
- sygn., dat. i opisany: "JULUSZ JONIAK / „MARTWA NATURA Z WACHLARZEM ‘97” / 65 x 85 / 1997";
- nalepka wystawowa wraz z opisem pracy z indywidualnej wystawy w Pałacu Sztuki Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie
Obraz wystawiany:
"Juliusz Joniak. Malarstwo", Pałac Sztuk TPSP w Krakowie, Kraków 15.05. - 14.06.1988.
Obraz reprodukowany:
- "Juliusz Joniak malarstwo", Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie, 1998, str. 93, il. 98 (barwna).
- "Juliusz Joniak. Forma i kolor", Muzeum „Dwory Karwacjanów i Gładyszów” w Gorlicach, 2023, kat. wystawy, str. 4.
Juliusz Joniak, podążając śladami kapistów, wprowadził martwą naturę do podstawowego repertuaru tematów malarskich, przy czym każda z jego prac pozostaje niepowtarzalna w swojej kompozycji, kolorze i klimacie. Artysta sięgając po ustalony zestaw rekwizytów - jak białe dzbanki, flaszki z barwionego szkła, tkaniny o dekoracyjnych wzorach i żywych kolorach, owoce ułożone na misach - tworzy unikatowe ich zestawienia.
Prof. Stanisław Rodziński pisał: Sądzę, że Juliusz Joniak ustawia martwą naturę, aby wyzwać ją na pojedynek. W pewnym momencie owoce, przedmioty, kwiaty czy draperia, oglądane w naturze zaczynają na płótnie prowadzić zupełnie autonomiczne życie.
W „Martwej naturze z wachlarzem” artysta ujawnia także swoją fascynacją Hiszpanią, dokąd wielokrotnie podróżował, zaś wachlarz przedstawiony w kompozycji znajduje się do dziś w domu artysty. Obraz był prezentowany na wystawach w Pałacu Sztuki w Krakowie, ostatnio pokazany został na ekspozycji „Juliusz Joniak. Forma i kolor” w Muzeum „Dwory Karwacjanów i Gładyszów” w Gorlicach (6.10-6.11.2023, kat. wystawy, str. 4). (Katarzyna Łomnicka)